Living in the Landscape 2021
Kunstbasert arktisk økokultur i et online samarbeidsprosjekt
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4834Emneord (Nøkkelord):
landskap, northern knowledge, posthumanisme, nymaterialisme, økokultur , ecoculture, digitale romSammendrag
Målet med det arktiske samarbeidsprosjektet ‘Living in the landscape’ (LiLa) er å samle studenter og forskere fra ulike fagområder for å utvikle estetiske læreprosesser gjennom kultur-sensitiv og bærekraftig forskning på sosiokulturelle landskap i den europeisk-arktiske regionen. Covid 19 medførte at prosjektet i stedet for et fysisk møte i et felles landskap ble endret til en Online Spring School. Deltakerne produserte kunstneriske uttrykk som ble presentert i en online utstilling, i tillegg til visuelle essay. Med utgangspunkt i forfatternes fem essay med fokus på lokale tradisjoner med ull, starr og dun vil vi vise hvordan en felles forståelse for landskapets mangefasetterte betydning kunne utvikle seg i et online fellesskap på tvers av fagområder og kulturelle forskjeller. Våre norske bidrag eksemplifiserer hvordan det er mulig å formidle kunnskap om tradisjoner, kultur og identitet i et digitalt kulturfellesskap.
Referanser
Austin, J. (2008). Training Community Artists in Scotland. In G. Coutts, & T. Jokela, (Eds.), Art, Community and Environment. Educational Perspectives (pp. 175-192). Intellect Books.
Barad, K. (2003). Posthumanist Performativity: Toward an Understanding of How Matter Comes to Matter. Journal of Women in Culture and Society, 28(3), 801-830. https://www.uio.no/studier/emner/sv/sai/SOSANT4400/v14/pensumliste/barad_posthumanist-performativity.pdf
Bayerisches Fernsehen (2017, 22. juli). Schuhe aus Seegras [Video]. https://www.br.de/mediathek/video/schuhe-aus-seegras-rohstoff-aus-dem-wald-av:584f8e363b46790011a35861
Biolib. (u. å.). Deutschlands Flora in Abbildungen [Fotografi av tegning av gresstypen Carex brizoides]. http://www.biolib.de, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=721915
Carlsen, T. H. (2013). Nordisk ærfugldun. Kunnskapsutveksling mellom Norge, Island, Grønland og Færøyene. Bioforsk Report, 8(108). http://icelandeider.is/wp-content/uploads/2015/09/20130120_Final_Rapport_Nordisk-%C3%A6rfugldun.pdf
Carlsen, T. H. (u. å.). Eider ducks nest with authentic eggs [Fotografi av ærfuglreir med ekte egg]. https://www.nibio.no/nyheter/rfuglevokterne-er-naturens-vaktmestere
Cohen, M. (1989). Connecting with nature, creating moments that let earth teach.
Demos, T. J. (2016). Decolonizing nature: Contemporary art and the politics of ecology. Sternberg Press.
Duncum, P. (1999). A Case for an Art Education of Everyday Aesthetic Experiences. Studies in Art Education, 40(4), 295-311. https://doi.org/10.2307/1320551
Elstad, Å. (2004). Kystkvinner i Norge. Kom forlag.
Friedman, J. (1994). Cultural Identity and Global Process. SAGE Publications. https://doi.org/10.4135/9781446222195
Gårdvik, M. (2021). Fishermens` mittens of Helgeland. In E. Härkönen, T. Jokela & M. Gårdvik (Eds.), Online Living in Landscapes: The Spring School 2021 (Faculty of Art and Design of the University of Lapland Series D. Opintojulkaisuja, no. 26) (pp. 56-61). University of Lapland. https://lauda.ulapland.fi/bitstream/handle/10024/64826/Mette%2C%20G%C3%A5rdvik.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Gårdvik, M. (2021a). LiLa Padlet and Map [Fotografi av skjermbilde med prosjektmappe i padlet der alle deltakernes prosesser og produkter ble samlet og delt].
Gårdvik, M. (2021b). Wool from Old Norwegian Short Tail Landrace sheep is traditional used in making Fishermens’s Mittens. [Fotografi av ull fra norske utgangersauer].
Gårdvik, M. (2021c). Online knitting workshop. [Fotografier av dataskjerm under online undervisning i strikking av sjøvotter].
Gårdvik, M. (2021d). A selection of mittens knitted during the LiLa School 2021. [Fotografi av et utvalg strikkede sjøvotter opphengt på en klessnor].
Goldsworthy, A. (2004). Rivers and tides, working with time [DVD]. Mediopolos Films.
Gulliksen, M. S. (2017). Making matters? Unpacking the role of practical aesthetic making activities in the general education through the theoretical lens of embodied learning. Cogent Education, 4(1), 1415108, 1-14, https://doi.org/ 10.1080/2331186X.2017.1415108
Hanssen, S. A. & Erikstad, K. E. (2012). The long-term consequences of egg predation. Behavioral Ecology, 24(2), 564-569, https://doi.org/10.1093/beheco/ars198
Härkönen, E., Huhmarniemi, M., & Jokela, T. (2018). Crafting Sustainability: Handcraft in Contemporary Art and Cultural Sustainability in the Finnish Lapland. Sustainability, 10(6), 1907. https://doi.org/10.3390/su10061907
Härkönen, E., Jokela, T. & Gårdvik, M. (2021). Online Living in Landscapes: The spring School 2021 (Faculty of Art and Design of the University of Lapland Series D. Opintojulkaisuja, no. 33). University of Lapland http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-275-7
Hiltunen, M. (2010). Slow activism: Art in progress in the North. In A. Linjakumpu & S. Wallenius-Korkalo (Eds.), Progress or perish. Northern perspectives on social change (pp. 119-138). Ashgate.
Hiltunen, M. (2021). Online knitting workshop. [Fotografi av strikketøy og dataskjerm under online undervisning].
Hoff, T. & Harr, K.-E. (1982). Trollfjell her nord: en fabel nordfra. Gyldendal. https://www.nb.no/items/6471c1640d59eb35bfee89e9902d78cf?page=0
Hoffman, G. (2021). Living in the Arctic Landscape. In E. Härkönen, T. Jokela & M. Gårdvik (Eds.), Online Living in Landscapes: The Spring School 2021 (Faculty of Art and Design of the University of Lapland Series D. Opintojulkaisuja, no. 26) (pp. 62–67). University of Lapland. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-337-275-7
Hohla, M. (2014) „Rasch“, „Reisch“ oder „Seegras“ – ein fast vergessenes Geschenk unserer Wälder. Der Bundschuh - Schriftenreihe des Museums Innviertler Volkskundehaus, 17, 143-154. https://www.zobodat.at/pdf/Bundschuh_17_2014_0143-0154.pdf
Huhmarniemi, M., & Jokela, T. (2020a). Arctic art and material culture: Northern knowledge and cultural resilience in the northernmost Europe. In L. Heninen, H. Exner-Pirot, & J. Barnes (Eds.), Arctic Yearbook 2020: Climate change and the Arctic: Global origins, regional responsibilities? Arctic Portal. https://doi.org/10.3390/su12020604
Huhmarniemi, M., & Jokela, T. (2020b). Arctic arts with pride: Discourses on Arctic arts, culture and sustainability. Sustainability, 12(2), 604. https://doi.org/10.3390/su12020604
Illeris, H. (2017). Subjectivation, togetherness, environment. Potentials of participatory art for Art Education for Sustainable Development (AESD). Nordic Journal of Art & Research, 1(2), 77-93. https://doi.org/10.7577/information.v1i2.221
Ingold, T. (1993). The temporality of landscape. World Archaeology 25(2), World Archaeology, 25(2), 152–174. https://doi.org/10.1080/00438243.1993.9980235
Ingold, T. (2020). Culture, nature, environment. Steps to an ecology of life. In T. Ingold (Ed.), The Perception of the Environment. Essays on Livelihood, Dwelling and Skill (pp. 13-26). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003196662
Jokela, T., & Coutts, G. (2018). The North and the Arctic: A laboratory of art and design education for sustainability. In T. Jokela & G. Coutts (Eds.), Relate North: Art and design education for sustainability (pp. 98-117). Lapland University Press.
Jokela, T., Hiltunen, M., Härkönen, E. & Stöckell, A. (Eds.) (2018). Living in the Komi Landscape. University of Lapland.
Jokela, T., Huhmarniemi, M., Beer, R., & Soloviova, A. (2021). Mapping new genre Artic art. In L. Heninen, H. Exner-Pirot, & J. Barnes (Eds.), Arctic Yearbook 2021: Defining and mapping sovereignties, policies and perception. Arctic Portal. https://arcticyearbook.com/images/yearbook/2021/Scholarly-Papers/29_AY2021_Jokela.pdf
Jokela, T. & Härkönen, E. (2021). Living in the Landscape in the Time of Covid-19. In T. Jokela & G. Coutts, (Eds.), Relate North. Distances. InSEA Publications. https://doi.org/10.24981/2021-RND
Klausen, A. K. (2013). I ærfuglens rike. Orkana Akademisk.
Lefnaer, S. (2017). Der Stängel ist im Querschnitt stumpf dreikantig [Stengelen er trekantet i tverrsnitt]. [Fotografi av Tverrsnitt av gresstypen Starr]. https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Carex_melanostachya_sl21.jpg
Lien, S. (u. å.) Govvateaksta: Gápmagat mii čájáhusas, duddjon lea Karin Olsen. [Fotografi av Samiske Komager]. Nordlige folk. https://nordligefolk.no/hjem-2/klaer-handverk-og-duodji/komager-gammagat/?lang=sa
Lind, J. (fotograf). (ca. 1885—1895). [Studioportrett av Hans Jensen som iført oljehyre og røyserter, bærer et fiskegarn over skulderen][fotografi]. DigitaltMuseum. https://digitaltmuseum.no/021015845150/studioportrett-av-hans-jensen-ifort-oljehyre-royserter-og-med-torskegarn
Lindman, C. A. M. (1917–1926). Bilder ur Nordens Flora. [Fotografi av gresstypen Carex rostrata]. Wikimedia Commons. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Nordens_flora_Carex_rostrata.jpg
Living in the Landscape. (2021). [Virtual exhibition]. https://storymaps.arcgis.com/stories/345326b826054361a50905c6d92a6b56
Midt-Troms Museum [fotografi]. (ca. 1895). [Båtlag fra Berg fotografert under Mefjordfisket ca. 1895]. DigitaltMuseum. https://digitaltmuseum.no/021017935823/batlag-fra-berg-tatt-under-mefjordfiske-i-ca-1895
Museet kystens arv. (2020). [Old Fishermens’s Mittens with embriodered initials]. DigitaltMuseum. https://digitaltmuseum.no/021028545652/vott
Næss, A. (1991). Økologi, samfunn og livsstil (5. omarb. utg.). Universitetsforlaget. (Opprinnelig utgitt 1973) https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2007052500001?page=3
Näumann, R., Riis, K. & Illeris, H. (2020). Bærekraftdidaktikk i kunst og håndverk. Gjenbruke – Oppvinne – Skape. Cappelen Damm akademisk.
O'Sullivan, N. J., Teasdale, M. D., Mattiangeli, V., Maixner, F., Pinhasi, R., Bradley, D. G. & Zink, A. (2016). A whole mitochondria analysis of the Tyrolean Iceman’s leather provides insights into the animal sources of Copper Age clothing. Scientific reports, 6(1), 31279-31279. https://doi.org/10.1038/srep31279
Parks, M. M. (2020). Explicating Ecoculture. Tracing a Transdisciplinary Focal Concept. Nature and Culture, 15(1), 54-77. https://doi.org/10.3167/nc.2020.150104
Rosø, A. M. B. (2021). The Good Friday Walk. In E. Härkönen, T. Jokela & M. Gårdvik (Eds.), Online Living in Landscapes: The Spring School 2021. (Faculty of Art and Design of the University of Lapland Series D. Opintojulkaisuja, no. 26). University of Lapland
Rousell, D., Cutcher, A. L., Cook, P. J. & Irwin, R. L. (2018). Propositions for an Environmental Arts Pedagogy: A/r/tographic Experimentations with Movement and Materiality. In A. Cutter-Mackenzie, K. Malone & E. Barratt Hacking (Eds.), Research Handbook on Childhoodnature (Springer International Handbooks of Education). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-51949-4_95-1
Skaugvold, H. N. M. (ca. 1910—1915). [Portrett av mann i 20-årene med sydvest, sjøvotter og oljehyre]. Nordlandsmuseet. https://digitaltmuseum.no/021015536192/portrett-mann-i-20-ara-star-sydvest-oljehyre-sjovotter-bildet-er-tatt-pa
Smith, W. (1873). Dictionary of Greek and Roman Biography and Mythology. London.
Soini, K., & Dessein, J. (2016). Culture-Sustainability Relation: Towards a Conceptual Framework. Sustainability, 8(2), 167. https://doi.org/10.3390/su8020167
Sørmo, W. (2021). The Precious Eggs of the Eider Duck. In E. Härkönen, T. Jokela & M. Gårdvik (Eds.), Online Living in Landscapes: The Spring School 2021 (Faculty of Art and Design of the University of Lapland Series D. Opintojulkaisuja, no. 26). University of Lapland.
Sørmo, W., Stoll, K., & Gårdvik, M. (2019). Starry Sky – Sami Mythology: Inspiration for Collaborative Artistic Expressions and Learning. In T. Jokela, & G. Coutts (Eds.), Relate North: Collaborative Art, Design and Education (pp. 14-39). InSea publications. https://insea.org/wp-content/uploads/2021/09/RelateNorth_2019_online-a.pdf
Sortland, A. B. (2020). Beskrivelse av bondegårdsleken med skjell. Ottar, 4(332), 6-7. https://uit.no/Content/735452/cache=20213006104635/Ottar_4_2020_web.pdf
Stoll, K. (2021). Grass shoes. A walk in landscapes. In E. Härkönen, T. Jokela & M. Gårdvik (Eds.), Online Living in Landscapes: The Spring School 2021. (Faculty of Art and Design of the University of Lapland Series D. Opintojulkaisuja, no. 26). University of Lapland.
Stoltenberg, U. (2020/2010). Kultur als Dimension eines Bildungskonzepts für eine nachhaltige Entwicklung [Culture as dimension of educational concepts for sustainable development]. Kulturelle Bildung online. https://www.kubi-online.de/artikel/kultur-dimension-eines-bildungskonzepts-nachhaltige-entwicklung
Sturm, J. G. (u.å.). Carex brizoides, the quaking sedge is native to Central and Southern Europe. The stem is triangular and thin and can grow up to 40-100 cm long. [Foto av et malt bilde av gresstypen Carex brizoides].
Südtiroler Archäologiemuseum (u. å.). Shoes of the iceman “Ötzi”© Südtiroler Archäologiemuseum. [Fotografi av Ismannen Ötzi sine sko].
Waage, I. Ó., Macdonald, A., Jónsdóttir, Á. B., Jóhannesdóttir, G. R. & Finnbogadóttir, G. Ý. (2018). Take Me Somewhere: A Timeless Sense of Place. In T. Jokela & G. Coutts (Eds.), Relate North: Practising Place, Heritage, Art & Design for Creative Communities (pp. 164-175). Lapland University Press.
World Peace University.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Mette Gårdvik, Karin Stoll, Wenche Sørmo, Gary Hoffman, Anne Mette Bjørnvik Rosø
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).