Programmering i Kunst og håndverk 2018-2022
Utviklingen av pseudokodemodellen
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4812Emneord (Nøkkelord):
Programmering, Kunst og håndverk, LK20, DBR, ScratchSammendrag
Helt siden det tidlig i 2018 ble kjent at programmering skulle bli en del av Kunst og håndverk i kommende læreplaner, startet jeg å holde korte kurs i programmering for faglærerstudenter i design, kunst og håndverk. Hensikten var først å gi studentene et innblikk i hva slags muligheter som lå i programmering i Kunst og håndverk, og forhåpentligvis bidra til at enkelte av studentene ville orientere seg videre i temaet på egenhånd. Utviklingen av denne undervisningen har gradvis utviklet seg fra år til år, i en vekselvirkning sammen med andre relevante prosjekter. Gjennom designbasert forskning med mål om å utvikle og forbedre egen praksis, ser denne artikkelen på fem års undervisning i programmering med hovedfokus på Scratch. En erfaring er at det er viktigere at studenter (og elever) får komme fort i gang med å utforske programmeringens muligheter og begrensninger, enn at de skal få veldig mye opplæring i forkant av en økt. Et annet biprodukt eller resultat av disse erfaringene er at strukturen på undervisningen settes opp som en egen kode, som har fått navnet pseudokodemodellen.
Referanser
Bakker, A. (2018). Design Research in Education : A Practical Guide for Early Career Researchers. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203701010
Hoebeke, S., Strand, I., & Haakonsen, P. (2021). Programming as a New Creative Material in Art and Design Education. Techne serien - Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 28(2), 233–240. https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/4325
Høibo, I.H. (2022, 18. januar). Eit nettbrett til kvar elev gir ikkje digital kompetanse. Forskersonen.no. https://forskersonen.no/barn-og-ungdom-kronikk-meninger/eit-nettbrett-til-kvar-elev-gir-ikkje-digital-kompetanse/1965235
Kunnskapsdepartementet. (2017a). Mer koding og teknologi inn I skolen (Pressemelding nr. 84/17). Regjeringen Solberg. https://www.regjeringen.no/no/dokumentarkiv/regjeringen-solberg/aktuelt-regjeringen-solberg/smk/pressemeldinger/2017/mer-koding-og-teknologi-inn-i-skolen/id2568375/
Kunnskapsdepartementet. (2017b). Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/opplaringens-verdigrunnlag/1.4-skaperglede-engasjement-og-utforskertrang/?lang=nob
Kunnskapsdepartementet. (2019). Kjerneelementer. Læreplan i Kunst og håndverk (KHV01‑02). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02/om-faget/kjerneelementer?lang=nob
Lær Kidsa Koding. (u.å.). Scratch. https://oppgaver.kidsakoder.no/scratch
Martinez, S. L. & Stager, G. (2019). Invent to learn : Making, Tinkering, and Engineering in the Classroom (2. utg.). Constructing Modern Knowledge Press.
McKenney, S. & Reeves T.C. (2018). Conducting Educational Design Research (2. utg.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315105642
Nygård, K. (2018). Programmering i grunnskolen- hvordan komme i gang? Pedlex.
Papert, S. (1993). Mindstorms : Children, Computers and Powerful Ideas. (2. utg.). Basic Books.
Resnick, M., Maloney, J., Monroy-Hernandez, A., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., Kafai, Y. (2009). Scratch: Programming for all. Communications of the ACM, 52(11) , 60–67. https://doi.org/10.1145/1592761.1592779
Resnick, M. & Rosenbaum, E. (2013). Designing for tinkerability. In M. Honey & D. Kanter (Eds.), Design, make, play: Growing the next generation of STEM innovators (pp. 163–181). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203108352
Sevaldson, B. (2010). Discussions & Movements in Design Research. FormAkademisk, 3(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.137
Skaperskolen. (u.å.). Kløkt. Pedagogisk verktøykasse. https://skaperskolen.no/pedagogisk-verktoykasse/#klokt
Steenbuch, B. (2016, 8. okt). Oslo kommune skal lære niåringer å programmere. Aftenposten. https://www.aftenposten.no/oslo/i/dBV2X/oslo-kommune-skal-laere-niaaringer-aa-programmere
Utdanningsdirektoratet. (2018). Kunst og håndverk/Doudji/Duodje/Duedie (Høringsbrev av 05.03.2018). https://hoering.udir.no/Hoering/v2/197?notatId=356
Utdanningsdirektoratet. (2019). Algoritmisk tenkning. Digital kompetanse i barnehage og skole. https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/profesjonsfaglig-digital-kompetanse/algoritmisk-tenkning/
Utdanningsdirektoratet. (2022). Kompetansepakker. https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/kompetansepakker/
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Peter Haakonsen
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).