Flid, nytte og kvalitet - danningsideal ved Den Kvinnelege Industriskule frå 1875 til 1960
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.532Emneord (Nøkkelord):
danningsideal, utdanning, handverk, kunst, flid, nytte, kvalitet, meistringSammendrag
Denne artikkelen tek utgangspunkt i jubileumsutstillinga Ferdighet, form fortelling ved Avdeling for estetiske fag, Høgskolen i Oslo. Utdanningsinstitusjonen feira 135-års jubileum i 2010 med ma. ei utstilling av studentarbeid frå ulike epokar. Første del av artikkelen presenterer utstillinga. Deretter går eg inn i institusjonen sin første periode frå 1875 til 1960 og ser på danningsideal som etablerte seg i dette tidsrommet. Ideala er knytt til flid, nytte og kvalitet. Danningsideala er identifiserte ma. av Jorunn Spord-Borgen og Karen Brænne. Danningsideala møter vi igjen i vår tid. Artikkelen avsluttar med drøfting av danningsideala der eg trekkjer inn fleire teoretikarar som har fokus på fagdidaktikk og danning.

Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2013 Randi Veiteberg Kvellestad

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
Verket vil bli publisert OpenAccess med en Creative Commons 4.0-lisens som tillater alle å lese, dele og tilpasse innholdet, også kommersielt, under lisensvilkårene:
Dette verket må tilskrives/ krediteres på riktig måte, en lenke må gis til CC-BY 4.0-lisensen, og endringer som er gjort må angis på en rimelig måte, men ikke på noen måte som antyder at lisensgiveren støtter deg eller din bruk.