Materialbasert og kunstnerisk utforsking av form, vind, bevegelse og programmering i småskolens skaperverksted
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5933Emneord (Nøkkelord):
skaperverksted, skapende praksis, Programmering, kunstneriske prosesserSammendrag
Det etableres stadig nye skaperverksteder i norsk grunnskole. Skaperverkstedene bringer med seg en forventing om en skapende tverrfaglig praksis der elever får erfare autentiske, åpne og utforskende læringsprosesser med både nyere og tradisjonelle materialer, verktøy og teknologier. Det kunst- og håndverksfaglige perspektivet har i stor grad vært fraværende i norske skaperverksteder som har vært initiert og drevet av realfag- og spesielt naturfagslærere. Skapende aktiviteter og materialbasert utforsking av fenomener er tangerende felt der naturfag og kunst og håndverk møtes og med bakgrunn i det undersøkes: På hvilke måter kan materialbasert og kunstnerisk utforsking av form, vind, bevegelse og micro:bit invitere til tenkende og skapende prosesser i småskolen skaperverksted? Educational Design Research og a/r/tografi er tatt i bruk for å undersøke 2. klassingers skaper-orienterte læring og deres læreres praksiser og tilrettelegging av skaperverkstedsaktiviteter. I artikkelen drøftes følgende tematikker: 1) Å tenke i materialet, formgi og gjøre seg håndgripelige erfaringer, 2) Å skape utforskende handlingsrom i det material-digitale, 3) Nærvær og kunstnerisk utforsking i det material–digitale og 4) Om å gi muligheten til å ta eierskap og forme verden - skaperverkstedet som et kollektivt utforskende mulighetsrom.
Referanser
Bale, K. (2009). Estetikk – en innføring. Pax.
Bosch, N., Lavonen, J. & Kanges, K. (2022). Learning to Create: Creating to Learn, In T. Korhonen, K. Kangas & L. Salo (Eds.), Invention Pedagogy – The Finnish Approach to Maker Education (pp. 56-70). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003287360-6
Bringa, E. E. (2023, 21. november). Vi må gripe for å begripe. NRK, Ytring. https://www.nrk.no/ytring/vi-ma-gripe-for-a-begripe-1.16644500
Bøhn, E. D. (2022). Teknologiens filosofi: metafysiske problemstillinger. Cappelen Damm.
Bøhn, E. D. (2024, 24. januar). Kunnskap for felles framtid [Paperpresentasjon]. Profesjonskonferansen i Vestfold. Kunnskapsformer i framtidas skole, Universitetet I Sørøst-Norge, campus Vestfold. https://www.usn.no/profesjonskonferansen/profesjonskonferansen-2024-kunnskapsformer-i-framtidas-skole
Clapp, E. P., Berger, R., & Donner, W. (2017). Maker-centered learning: empowering young people to shape their worlds (First ed.). Jossey-Bass.
Coburn, C. E., & Penuel, W. R. (2016). Research-Practice Partnerships in Education: Outcomes, Dynamics, and Open Questions. Educational Researcher, 45(1), 48–54. https://doi.org/10.3102/0013189X16631750
Digranes, I., Hoem, J. Ø., & Stenersen, A. L. (2021). Learning about materiality through tinkering with Micro:bits. FormAkademisk, 14(4). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4636
Dewey, J. (2005). Art as experience. Berkley Publishing. (Opprinnelig utgitt 1934)
Eisenberg, M. & Pares, N. (2014). Tangible and Full-Body Interfaces in Learning. In R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 1–18). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139519526.021
Fereday, J., & Muir-Cochrane, E. (2006). Demonstrating rigour using thematic analysis: A hybrid approach of inductive and deductive coding and theme development. International Journal of Qualitative Methods, 5(1), Article 7. https://doi.org/10.1177/160940690600500
FIKS – Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen. (2023). Digitale enheter i grunnopplæringen. Universitetet i Oslo. https://www.uv.uio.no/forskning/satsinger/fiks/kunnskapsbase/digitalisering-i-skolen/Digitale%20enheter%20i%20grunnoppl%C3%A6ringen/
Groth, C. & Gulliksen, M. S. (2024). Thinking through hands in education. In T. Schilhab & C. Groth (Eds.) Embodied Learning and Teaching using the 4E Cognition Approach: Exploring Perspectives in Teaching Practices (pp. 83-93). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003341604-13
Gulliksen, M. S. & Randers-Pehrson, A. (2024, 11. mars). «Pisa-krisa» i Norge har en enkel løsning. Forskersonen. https://www.forskersonen.no/barn-og-ungdom-elever-kronikk/pisa-krisa-i-norge-har-en-enkel-losning/2336435
Gulliksen, M. S. (2017). Making matters? Unpacking the role of practical aesthetic making activities in the general education through the theoretical lens of embodied learning. Cogent Education, 4(1). http://doi.org/10.1080/2331186X.2017.1415108
Gulliksen, M. S., & Homlong, S. (2013). Editorial. Making, Materiality and Knowledge. FormAkademisk, 6(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.649
Hakkarainen, K. & Seitamaa-Hakkarainen, P. (2022). Learning by Inventing Theoretical Foundations, In T. Korhonen, K. Kangas & L. Salo (Eds), Invention Pedagogy – The Finnish Approach to Maker Education (pp. 15-27). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003287360-3
Hatch, M. (2013). The Maker Movement Manifesto: Rules for Innovation in the New World of Crafters, Hackers, and Tinkerers. McGraw-Hill.
Høibo, I. H. (2023). Læringssyn i skaparrørslelitteraturen. Techne serien – Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 30(2), 1–17. https://doi.org/10.7577/TechneA.4946
Høibo, I. H., & Lerpold, M. H. (2020). Digitale ferdigheiter som ferdigrett eller råvare? FormAkademisk, 13(3). https://doi.org/10.7577/formakademisk.3696
Høibo, I. H., Seitamaa-Hakkarainen, P. & Groth, C. (2024). |Teachers’ pedagogical beliefs in Norwegian school makerspaces. International Journal of Technology and Design Education, 35, 611–628. https://doi.org/10.1007/s10798-024-09919-0
Ingold, T. (2013). Making: Anthropology, Archaeology, Art and Architecture. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203559055
Kjosavik, S. (2001). Fra tegning, sløyd og håndarbeid til kunst og håndverk. En faghistorie gjennom 150 år. Tell forlag.
Korhonen, T., Kangas, K. & Salo, L. (2022). Invention Pedagogy – The Finnish Approach to Maker Education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003287360
Krajcik, J. S. & Shin, N. (2014). Project-Based Learning. In R. K. Sawyer (Ed.), The Cambridge handbook of the learning sciences (pp. 275–297). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139519526.018
Martinez, S. L. & Stager, G. (2019). Invent to learn: Making, Tinkering, and Engineering in the Classroom (2. Ed.). Constructing Modern Knowledge Press.
Noë, A. (2006). Action in perception. The MIT Press.
Pacini-Ketchabaw, V., Kind, S. & Kocher, L. L. M (2017). Encounters With Materials in Early Childhood Education. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315743257
Papert, S. (1980). Mindstorms – Children, computers, and powerful ideas. Basic Books.
Sawyer, R. K. (2021). The iterative and improvisational nature of the creative process. Journal of Creativity, 31(100002), 1-6. https://doi.org/10.1016/j.yjoc.2021.100002
Schad, M., & Jones, W. M. (2020). The Maker Movement and Education: A Systematic Review of the Literature. Journal of research on technology in education, 52(1), 65-78. https://doi.org/10.1080/15391523.2019.1688739
Schilhab, T. & Groth, C. (2024). Embodied Learning and Teaching using the 4E Cognition Approach: Exploring Perspectives in Teaching Practices. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003341604
Seel, M. (2005). The aesthetics of appearing (J. Farrel, Overs.). Stanford University Press. https://doi.org/10.1515/9781503619852
Sormunen, K., Kangas, K., Korhonen, T. & Seitamaa-Hakkarainen, P. (2022). Designing and Structuring the Invention Process, In T. Korhonen, K. Kangas & L. Salo [Eds], Invention Pedagogy – The Finnish Approach to Maker Education (pp. 117-130). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003287360-11
Søyland, L. (2021). Grasping materialities: Making sense through explorative touch interactions with materials and digital technology [Doktorgradsavhandling/ Universitetet i Sørøst-Norge]. USN Open Archive. https://hdl.handle.net/11250/2756969
Søyland, L., Høibo, I. H., Groth, C. & Seitamaa-Hakkarainen, P. (2025). Explorative Interaction with Materiality in Norwegian Primary School Makerspaces from the Perspective of Arts and Crafts Education. International Journal of Art & Design Education. https://doi.org/10.1111/jade.12547
Utdanningsdirektoratet (Udir). (2019). Kunnskapsløftet 2020. Læreplan i kunst og håndverk (KHV0102). Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02
Waterhouse, A. H. L., Søyland, L., & Carlsen, K. (2019). Eksperimentelle utforskinger av materialer og materialitet i transmaterielle landskaper. FormAkademisk, 12(1), Article 1. https://doi.org/10.7577/formakademisk.2648

Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Lovise Søyland, Ingrid Holmboe Høibo, Peter Haakonsen

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
Verket vil bli publisert OpenAccess med en Creative Commons 4.0-lisens som tillater alle å lese, dele og tilpasse innholdet, også kommersielt, under lisensvilkårene:
Dette verket må tilskrives/ krediteres på riktig måte, en lenke må gis til CC-BY 4.0-lisensen, og endringer som er gjort må angis på en rimelig måte, men ikke på noen måte som antyder at lisensgiveren støtter deg eller din bruk.