Changing assumption for the design process – New roles of the active end user
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.82Sammendrag
The aim of this article is to discuss how end user involvement in all stages of a product life cycle changes the assumptions of the design process. This article is based on a literature review and three case studies – Imsdal (Ringnes/Carlsberg), Jordan and Stokke. Several examples of how consumers or users are involved in various stages of the product life cycle are presented. The product development is affected both by end users’ activity and by previous knowledge of the product. The use of the product is changing the meaning, and even the disposal of the product is affecting how the product is perceived. The product becomes part of a cultural and historical context in which the end user is actively shaping.
Nedlastinger
Publisert
2009-12-31
Hvordan referere
Hestad, M. (2009). Changing assumption for the design process – New roles of the active end user. FormAkademisk, 2(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.82
Utgave
Seksjon
Artikler
Lisens
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).