Elever med minoritetsbakgrunn i voksenopplæringen i helsearbeiderfaget
Yrkesdidaktikk i møte med elevenes læreforutsetninger relatert til faget yrkesfaglig fordypning
DOI:
https://doi.org/10.7577/sjvd.6257Emneord (Nøkkelord):
Yrkesdidaktikk, minoritetsbakgrunn, voksenopplæring, helsearbeiderfag, yrkesfaglig fordypningSammendrag
Tema for artikkelen er elever med minoritetsbakgrunn i voksenopplæringen i helsearbeiderfaget. I artikkelen rettes oppmerksomheten først og fremst mot yrkesfaglærernes utøvelse av yrkesdidaktikk knyttet til denne elevgruppens læreforutsetninger, i relasjon til faget yrkesfaglig fordypning. Et viktig anliggende har vært å se nærmere på om det er noe særegent med denne elevgruppens læreforutsetninger, og om yrkesfaglærernes yrkesdidaktiske tilnærming svarer til disse. Det empiriske grunnlaget for undersøkelsen er kvalitative dybdeintervjuer med yrkesfaglærere og elever med minoritetsbakgrunn i voksenopplæringen i helsearbeiderfaget. Undersøkelsen bidrar til å synliggjøre at denne elevgruppen har flere særegne læreforutsetninger, som yrkesfaglærerne må ta hensyn til det i yrkesdidaktiske læringsarbeidet. De voksne elevene har særegne læreforutsetninger i kraft av det å være voksne: De har klare mål for opplæringen, de deltar aktivt og er motiverte i læringsarbeidet. De har en større mengde erfaringer, som er spesielt relevante for helsearbeiderfaget. Dette utgjør en betydelig ressurs. Elevenes norskspråklige ferdigheter er i utgangspunktet hovedsakelig svake, men elevene utvikler språkferdighetene gjennom opplæringen. Dette utgjør en betydelig utfordring. Yrkesfaglærerne gir uttrykk for at de legger ned en betydelig innsats i opplæringen for å utvikle elevenes norskspråklige ferdigheter tett koblet med helsefagopplæringen. Svake språkferdigheter til tross, utmerker denne elevgruppen seg ute i praksis på en positiv måte, med bakgrunn i at de flyter på sine tidligere, rike erfaringer.
Nedlastinger
Referanser
Aspøy, T.M., Skinnarland, S. og Tønder, A.H. (2017). Yrkesfaglærernes kompetanse. (Fafo-rapport 2017: 11). Fafo. https://www.fafo.no/images/pub/2017/20619.pdf
Bergsli, O. & Hellne-Halvorsen, E.-B. (2020). Kvinner med innvandrerbakgrunn og deres møte med helsearbeidere. SJVD 5(1). https://doi.org/10.7577/sjvd.3137
Blixen, T. B., Fegri, K.A. & Hellne-Halvorsen, E.B. (2023). Multicultural Perspectives in Driving Instructor Education and Driving Schools for Professional Drivers in Norway. Teräs, Marianne; Osman, Ali; Eliasson, Eva (Red.). Migration, Education and Employment. Pathways to Successful Integration. Springer. https://doi.org/10.10007/978-3-031-41919-5
Blixen, T. B. & Hellne-Halvorsen, E.B. (2022). «All teachers are language teachers» A Norwegian Study on How Teachers in Vocational Education and Training Programs Experience and Reflect on Complementary Literacy Practices and Didactic Strategies in Multicultural Classrooms. In Teräs, Marianne; Kontio, Janne; Moreno Herrera, Lazaro; Gougoulakis, Petros (Red.). Emergent Issues in Research on Vocational Education & Training Vol. 7. s. 307–341. Bokförlaget Atlas. https://www.edu.su.se/polopoly_fs/1.597973.1644850145!/menu/standard/file/Migration%20and%20inclusion%20in%20work%20life%20-the%20role%20of%20VET.pdf
Brevik, B. (2014). Lego & Læring: En kvalitativ studie av elektrofaglæreres bruk av LEGO Mindstorms som læringsverktøy i norsk videregående skole [Doktorgradsavhandling]. Universitetet i Oslo.
Dahle, M. Nordhagen, I.C., Jones, H og Monsen. (2024). Fag- og yrkesopplæring på voksnes premisser. Sluttrapport fra følgeevaluering av forsøk med Modulstrukturert fag- og yrkesopplæring (Rapport 1: 2024) https://ideas2evidence.com/sites/default/files/Sluttrapport.%20F%C3%B8lgeevaluering%20av%20fors%C3%B8k%20med%20MFY%20og%20kombinasjonsfors%C3%B8ket.pdf
Friberg, J. H. & Midtbøen, A. H. (2019). The Making of Immigrant Niches in an Affluent Welfare State. International Migration Review. 2019. Vol. 53(2) 322–345. https://doi.org/10.1177/0197918318765168
Hiim, H. & Hippe, E. (1999). Hva er yrkesdidaktikk? Om sammenhengen mellom yrkes- og profesjonsdidaktikk, yrkeskunnskap og yrkesrelevant forskning. Norsk pedagogisk tidsskrift 3/99, 177-183.
Hiim, H. & Hippe, E. (2009). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere. Universitetsforlaget
Hiim, H. & Hippe, E. (2022). Undervisningsplanlegging for yrkesfaglærere (4. utg.). Gyldendal
Hiim, H. (2022). How Can Colleboration between Schools and Workplaces Contribute to Relevant Vocational Education? Vocations and learning. 16(1), s. 1–21. https://doi.org/10.1007/s12186-022-09300-z
Helsepersonelloven, (1999). Lov om helsepersonell m.v. (helsepersonelloven). (LOV-1999-07-02-64). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64
Hkdir (2024). Modulstrukturert opplæring for voksne. https://hkdir.no/voksenopplaering/modulstrukturert-opplaering-for-voksne
Holum, L.-M. (2016). Ordforråd i alle fag. Ordforråd-i-alle-fag.pdf
IMDI (2024). Endringer i bestemmelsene om introduksjonsprogram for personer med kollektiv beskyttelse. https://www.imdi.no/om-imdi/aktuelt-na/endringer-i-bestemmelsene-om-introduksjonsprogram-for-personer-med-kollektiv-beskyttelse/
Integreringsloven. (2020). Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven). (LOV-2020-11-06-127). Lovdata. Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) - Lovdata
Jia, Zhiyang, Tom Kornstad, Nils Martin Stølen og Geir Hjemås (2023). Arbeidsmarkedet for helsepersonell fram mot 2040, SSB rapport 2023/2 https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/sysselsetting/artikler/arbeidsmarkedet-for-helsepersonell-fram-mot-2040/_/attachment/inline/487396f0-0469-49de-8b79-092941ac346f:9861f0cf62d33b5643028f02e0e8f7c22f80a709/RAPP2023-02.pdf
Johannesen, H. S. (2015). Cultural codes of technical and vocational teachers: A qualitative study of vocational teachers’ cultural codes: Teaching school-based learning in selected educational programs at the Norwegian upper secondary level [Doktorgradsavhandling]. Universitetet i Oslo.
Johannesen, H. S. (2019). Miskjennelse av yrkesfaglig kulturell kapital i skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift, 103(4), 277–287. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-08
Johannesen, H. S., Kverneggen, K.-A. & Ødegård, M. (2022). Læring på tvers: Hvordan kan yrkesfaglærere legge til rette for elever i arbeidslivspraksis? NJVET, 12(1), s. 51–75. https://doi.org/10.3384/njvet.2242-458X.2212151
Knowles, M. (2017). Andragogik – en kommende praksis for voksenopplæring. I Knud Illeris (red.) 49 tekster om læring. Samfundslitteratur.
Lier, A. R. (2017). Fra arbeidsoppgave til læringsoppgave. En studie av yrkesfaglæreres arbeid med faget Prosjekt til fordypning – PTF innenfor programområdet Teknologi og Industriell Produksjon (TIP)
Meld. St. 16 (2015-2016). Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring. Kunnskapsdepartementet. Meld. St. 16 (2015–2016) - regjeringen.no
Meld. St. 21 (2020–2021). Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden. Kunnskapsdepartementet. Meld. St. 21 (2020–2021) - regjeringen.no
NOU 2023: 4. (2023). Tid for handling – Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Helse- og omsorgsdepartementet. NOU 2023: 4 - regjeringen.no
Nyen, T. & Tønder, A. H. (2012). Fleksibilitet eller faglighet? En studie av innføring av faget prosjekt til fordypning i Kunnskapsløftet (FAFO-rapport 2012:47). Fafo. Fleksibilitet eller faglighet? | Fafo-rapport 2012:47
Offerdal, K. (Red.). (2024). Framtidige kompetansebehov: Kunnskapsgrunnlaget for kompetansepolitikken 2023. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (Rapport nr. 03 2024).
Rappaport, J. (1987). Terms of empowerment/exemplars of prevention: Toward a theory for community psychology. American Journal of Community Psychology, 15, 121–148.
Rugkåsa, M. (2010). Transformasjon og integrasjon: kvalifisering av minoritetsetniske kvinner til arbeid og deltakelse i den norske velferdsstaten. Sosialantropologisk institutt, Det samfunnsvitenskapelige institutt, Universitetet i Oslo
Statistisk sentralbyrå (2024a). Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre. Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre – SSB
Statistisk sentralbyrå. (2024b). Statistiske analyser 176. Innvandrere i Norge 2023. Hvem er de, hvordan går det med dem? Jinghui Lysen, Lars Østby og Minja Tea Dzamarija (redaktører) https://www.ssb.no/befolkning/innvandrere/artikler/innvandrere-i-norge-2023/_/attachment/inline/80cac6c5-0945-4c2c-853d-5b58dba589f5:998a84e25c95b73184abb9db8cd1e7d4308e0697/SA-176_web.pdf
Stiklestad, S.S. (2022). Komplekse utfordringer for helsefagarbeidere. Samfunn og økonomi, 1/2022, s. 20-31. https://www.samfunnogokonomi.no/2022/06/helsefagarbeidere-i-deltidsfella/
Sylte, A. L. (2017). Didaktiske prinsipper for relevant yrkes- og profesjonsutdanning. Høgskolen i Oslo og Akershus. HIOA avhandlinger, nr.: 2017 nr. 11
Tjora, A. (2021). Kvalitative forskningsmetoder i praksis (4. utgave). Gyldendal.
Tønseth, C. (2019). Utdanningsreformer og voksnes læring. Gap mellom intensjoner og resultat når ideologi og politikk fyller kunnskapshullene. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis, 13(1), s. 62–82). https://doi.org/10.23865/up.v13.1837
Utdanningsdirektoratet. (2017). Overordnet del -verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen | udir.no
Utdanningsdirektoratet. (2019). Yrkesfaglige utdanningsprogram fra 2020. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/forsok-og-pagaende-arbeid/ny-tilbudsstruktur-og-nye-lareplaner-pa-yrkesfag/ny-tilbudsstruktur-i-fag--og-yrkesoplaringen
Utdanningsdirektoratet. (2020). Yrkesfaglig fordypning for de yrkesfaglige utdanningsprogrammene (YFF). https://www.udir.no/utdanningslopet/videregaende-opplaring/felles-for-fagopplaringen/yrkesfagleg-fordjuping/yrkesfaglig-fordypning-for-de-yrkesfaglige-utdanningsprogrammene-yff/
Utdanningsdirektoratet. (2022). Læreplan i vg3 helsearbeiderfaget. https://data.udir.no/kl06/v201906/laereplaner-lk20/HEA03-03.pdf?lang=nob
Utvær, B. K. & Saur, E. (2019). Stedets betydning for opplæring i skole og bedrift. NJCIE, 3(3), s. 43–60. https://doi.org/10.7577/njcie.3270
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Sigrun Saur Stiklestad, Marianne Bergskaug Monrad-Krohn

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer i SJVD, godtar følgende vilkår:
- Forfatteren(e) beholder opphavsrett og gir journalen rett til første utgivelse av arbeidet som samtidig er lisensiert under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele arbeidet når forfatterskap og første utgivelse i SJVD anerkjennes.
- Forfatteren(e) kan inngå separate, ekstra kontraktsmessige ordninger for ikke-eksklusiv distribusjon av tidsskriftets publiserte versjon av arbeidet (for eksempel sende det til et institusjonelt arkiv eller publisere det i en bok) med en bekreftelse på førsteutgivelsen i SJVD.
- Forfatteren(e) har anledning til og oppfordres til å legge ut sitt arbeid på Internett (f.eks. i institusjonelle arkiv og eller på egen hjemmeside) før og under innleveringsprosessen, da det kan føre til nyttige meningsutvekslinger, samt raskere og økt sitering til det publiserte arbeidet.