Leder. Et nettverk av samskapt viten
- et vitenskapsfelt i utvikling
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5229Emneord (Nøkkelord):
lederSammendrag
I 2013 tok Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) initiativ til å samle lærerutdannere i formgiving, kunst og håndverk i et eget nettverk for å styrke samhold og utvikle fagfeltet. Første samling var på Gardermoen, og siden da har Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i UH-sektoren (KHUH) hatt årlige konferanser der lærerutdannere har presentert egne utviklingsprosjekt og egen forskning. Disse presentasjonene har ført til gode og utviklende diskusjoner på tvers av landets utdanningsinstitusjoner. Deltakerne har vært selve ryggraden i det praksisfellesskap som har utviklet seg i de 10 årene som har gått. Som deltagere utvikler vi oss i et forsknings- og praksisfelt. Vi møtes som kollegaer, undervisere, veiledere, artikkelforfattere, fagfeller og redaktører i et fagfelt hvor ulike forståelser og innsikter brytes frem i et nettverk av samskapt viten. Med dette jubileumsnummeret ønsker vi å styrke koblingen mellom KHUH-nettverket og utviklingen av det akademiske fagfeltet.
Referanser
Gårdvik, M., Stoll, K., Sørmo, W., Hoffman, G., & Bjørnvik Rosø, A. M. (2023). Living in the Landscape 2021 : Kunstbasert arktisk økokultur i et online samarbeidsprosjekt. FormAkademisk, 16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4834
Haakonsen, P. (2023). Programmering i kunst og håndverk 2018-2022 : Utviklingen av pseudokodemodellen. FormAkademisk, 16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4812
Hoem, J., & Eide, G. (2023). Utvidet virkelighet i bøker for barn: «Augmented Reality» og analoge bøker. FormAkademisk. https://journals.oslomet.no/index.php/formakademisk/article/view/4805
Honerud, H., & Honerud, J. (2023). Norsk: Lære å fotografere i samspillet mellom teknisk ferdighet og bildeforståelse. FormAkademisk, 16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4807
Jamouchi, S. (2023). Shibori her og nå: An artistic project with natural materials in school. FormAkademisk, 16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4896
Klungland, M. (2023). Romtidmaterialisering og subjektivering: Kunst- og håndverksdidaktikk under posthumane betingelser. FormAkademisk, 16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4799
Kvalbein, Åse, & Småland, E. G. (2023). Leire og keramikk i norske læreplaner : i perioden 1922 til 2020. FormAkademisk, 16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4815
Margolin, Victor. (Ed.). (1989). Design Discourse: History, Theory, Criticism. Chicago University Press.
Nielsen, L. M., Reitan, J. B., & Hassel, R. M. (2023). Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i universitets- og høgskolesektoren (KHUH): 10 år med praksisfellesskap i utvikling. FormAkademisk, 16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4966
Skjelbred, B. H., & Borgen, J. S. (2023). Formingsforskning i en ny tid? : En undesøkelse om formingsforskning, kunnskapsutvikling og endring i faget Kunst og håndverk. FormAkademisk, 16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4813
Skregelid, L. (2023). Den kulturelle skolesekken som dissens og kunstens betydning i lærerutdanningen. FormAkademisk, 16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4806
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Mari-Ann Letnes , Ingvard Bråten , Liv Merete Nielsen , Bente Helen Skjelbred
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).