Augmented reality in books for children

AR and analogue books

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7577/formakademisk.4805

Keywords:

AR, Augmented Reality, Children, Aesthetic learning processes, Picture books

Abstract

In this article, we look at the use of augmented reality (AR) used as a supplement to analogue books. These books are produced by kindergarten teacher students with a target group of children aged 2-5. Through aesthetic learning processes, students and children create books at the intersection between digital technologies and physical materials. Analysis and discussion deal with examples of the students' analogue books where they use AR, the creative processes, and the students' experiences with analogue and digital techniques.

Author Biography

Gro Eide , Western Norway University of Applied Sciences

Assistant Professor

References

By, I-Å., Holte, A., Lie, C., Sandven, J., Vestad, L., I. og Birkeland, I. (2020). Estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene. Helhetlig, integrert og forskningsbasert? Rapport til Kunnskapsdepartementet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/estetiske-laringsprosesser-i-grunnskolelarerutdanningene/id2722136/

Carr, A. & Dempster, T. (2021). Parent-child interactions during joint engagement with touchscreen technology: A comparison of younger versus older toddlers. Infant Behavior and Development,64(August), 101587. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2021.101587

Davey, N. (2015). Gadamer's aesthetics. The Stanford encyclopedia of philosophy, (Summer 2015 Edition), http://plato.stanford.edu/archives/sum2015/entries/gadamer-aesthetics/

Dewey, J. (1934). Art as experience. Perigee.

Fjørtoft, S. O., Thun, S., & Buvik, M. P. (2019). Monitor 2019: En deskriptiv kartlegging av digital tilstand i norske skoler og barnehager. Sintef Digital. http://hdl.handle.net/11250/2626335

Gadamer, H.-G. (1993). Truth and method (2. utg., J. Winsheimer & D. G. Marshall, Overs.). Sheed & Ward.

Helsedirektoratet. (2021). Fysisk aktivitet i forebygging og behandling (høringsutkast)

https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/fysisk-aktivitet-horingsutkast

Hoem, J. (2021). Digitale medier og materialitet. Skolerobot.

https://materialitet.infodesign.no/

Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen. Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/contentassets/5d0f4d947b244cfe90be8e6d475ba1b4/rammeplan-for-barnehagen---bokmal-pdf.pdf

Kunnskapsdepartementet (2019). Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Praktisk og estetisk innhold i barnehage, skole og lærerutdanning.

https://www.regjeringen.no/contentassets/c8bbb637891443fea7971ba8e936bca4/skaperglede-engasjement--og-utforskertrang.pdf

Letnes, M.-A. (2016). Barns møter med digital teknologi. Universitetsforlaget.

Ludenso. (2022). Pop-up-boken for det 21. århundre. https://web.archive.org/web/20220120234128/https://ludenso.com/no/explore

Murtnes, S., Skjerdingstad, A., & Bentsen, A. R. (2020, 1. mai). Dette lyset kan gi et ras av verdensrekorder. NRK. https://www.nrk.no/sport/mener-_lysharene_-vil-gi-et-ras-av-verdensrekorder-1.15000339

Puolakka, K. (2014). Dewey and everyday aesthetics – A new look. Contemporary Aesthetics, 12, Art.18.

https://digitalcommons.risd.edu/liberalarts_contempaesthetics/vol12/iss1/18/

Rimmereide, H. E. , Hoem, J., & Iversen, S. H. (2018). Aesthetic Experience Through Students’ Production of Digital Books. I E. S. Tønnessen & F. Forsgren. Multimodality and Aesthetics (kap.8). Routledge.

Ross, M. (1978). The Creative Arts. Heinemann Educational Books.

Ross, M. (1984). The Aesthetic Impulse. Pergamon Press.

Sleire, B. H. & Johansen, R. (2019). Lekeobservasjon. Norsk barne- og ungdomspsykiatrisk forening.

https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/fagmed/norsk-barne--og-ungdomspsykiatrisk-forening/veiledere/veileder-i-bup/del-1-diagnostikk-og-utredning/den-barne-og-ungdomspsykiatrisk-vurdering/lekeobservasjon/

Solheim, E. (2021, 20. september). – Dette skulle jeg gjerne hatt i alle skolebøkene mine!. NRKbeta.

https://nrkbeta.no/2021/09/20/dette-skulle-jeg-gjerne-hatt-i-alle-skolebokene-mine/

Stephenson, N. (1992). Snow Crash. Bantam Books.

Vik, S. (2018, 3. aug.). Disse bøkene vil fylle hjemmet ditt med farlige kryp. Bøker med AR-teknologi kommer nå til Norge. Først ut er faktabøker for barn. NRK.

https://www.nrk.no/kultur/bok/nye-ar-boker-for-barn-pa-norsk-1.14149209

Weiser, M. (1991). The Computer for the 21st Century. Scientific American, 265(3) 94-104 (September 1991). https://www.lri.fr/~mbl/Stanford/CS477/papers/Weiser-SciAm.pdf

Worch, E. A., Li, L., & Herman, T. L. (2012). Preservice Early Childhood Teachers' Self Efficacy and Outcome Expectancy for ICT Integration. Science Instruction. Education Research and Perspectives, 39(1), 90-103.

Published

2023-01-23

How to Cite

Hoem, J., & Eide , G. (2023). Augmented reality in books for children: AR and analogue books . FormAkademisk, 16(2). https://doi.org/10.7577/formakademisk.4805

Cited by