Utvidet virkelighet i bøker for barn
«Augmented Reality» og analoge bøker
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4805Emneord (Nøkkelord):
AR, Utvidet virkelighet, Barn, Estetiske læringsprosesser, BildebøkerSammendrag
I denne artikkelen ser vi på bruk av utvidet virkelighet («Augmented Reality»/AR) i samspill med analoge bøker. Disse bøkene er produsert av barnehagelærerstudenter med målgruppe barn 2-5 år. Gjennom estetiske læringsprosesser skaper studenter og barn bøker i skjæringspunktet mellom digitale teknologier og fysiske materialer. Analyse og diskusjon tar for seg eksempler på studentenes analoge bøker der de benytter seg av AR, de skapende prosessene og studentenes erfaringer med analoge og digitale teknikker.
Referanser
By, I-Å., Holte, A., Lie, C., Sandven, J., Vestad, L., I. og Birkeland, I. (2020). Estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanningene. Helhetlig, integrert og forskningsbasert? Rapport til Kunnskapsdepartementet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/estetiske-laringsprosesser-i-grunnskolelarerutdanningene/id2722136/
Carr, A. & Dempster, T. (2021). Parent-child interactions during joint engagement with touchscreen technology: A comparison of younger versus older toddlers. Infant Behavior and Development,64(August), 101587. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2021.101587
Davey, N. (2015). Gadamer's aesthetics. The Stanford encyclopedia of philosophy, (Summer 2015 Edition), http://plato.stanford.edu/archives/sum2015/entries/gadamer-aesthetics/
Dewey, J. (1934). Art as experience. Perigee.
Fjørtoft, S. O., Thun, S., & Buvik, M. P. (2019). Monitor 2019: En deskriptiv kartlegging av digital tilstand i norske skoler og barnehager. Sintef Digital. http://hdl.handle.net/11250/2626335
Gadamer, H.-G. (1993). Truth and method (2. utg., J. Winsheimer & D. G. Marshall, Overs.). Sheed & Ward.
Helsedirektoratet. (2021). Fysisk aktivitet i forebygging og behandling (høringsutkast)
https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/fysisk-aktivitet-horingsutkast
Hoem, J. (2021). Digitale medier og materialitet. Skolerobot.
https://materialitet.infodesign.no/
Kunnskapsdepartementet. (2017). Rammeplan for barnehagen. Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/contentassets/5d0f4d947b244cfe90be8e6d475ba1b4/rammeplan-for-barnehagen---bokmal-pdf.pdf
Kunnskapsdepartementet (2019). Skaperglede, engasjement og utforskertrang. Praktisk og estetisk innhold i barnehage, skole og lærerutdanning.
Letnes, M.-A. (2016). Barns møter med digital teknologi. Universitetsforlaget.
Ludenso. (2022). Pop-up-boken for det 21. århundre. https://web.archive.org/web/20220120234128/https://ludenso.com/no/explore
Murtnes, S., Skjerdingstad, A., & Bentsen, A. R. (2020, 1. mai). Dette lyset kan gi et ras av verdensrekorder. NRK. https://www.nrk.no/sport/mener-_lysharene_-vil-gi-et-ras-av-verdensrekorder-1.15000339
Puolakka, K. (2014). Dewey and everyday aesthetics – A new look. Contemporary Aesthetics, 12, Art.18.
https://digitalcommons.risd.edu/liberalarts_contempaesthetics/vol12/iss1/18/
Rimmereide, H. E. , Hoem, J., & Iversen, S. H. (2018). Aesthetic Experience Through Students’ Production of Digital Books. I E. S. Tønnessen & F. Forsgren. Multimodality and Aesthetics (kap.8). Routledge.
Ross, M. (1978). The Creative Arts. Heinemann Educational Books.
Ross, M. (1984). The Aesthetic Impulse. Pergamon Press.
Sleire, B. H. & Johansen, R. (2019). Lekeobservasjon. Norsk barne- og ungdomspsykiatrisk forening.
Solheim, E. (2021, 20. september). – Dette skulle jeg gjerne hatt i alle skolebøkene mine!. NRKbeta.
https://nrkbeta.no/2021/09/20/dette-skulle-jeg-gjerne-hatt-i-alle-skolebokene-mine/
Stephenson, N. (1992). Snow Crash. Bantam Books.
Vik, S. (2018, 3. aug.). Disse bøkene vil fylle hjemmet ditt med farlige kryp. Bøker med AR-teknologi kommer nå til Norge. Først ut er faktabøker for barn. NRK.
https://www.nrk.no/kultur/bok/nye-ar-boker-for-barn-pa-norsk-1.14149209
Weiser, M. (1991). The Computer for the 21st Century. Scientific American, 265(3) 94-104 (September 1991). https://www.lri.fr/~mbl/Stanford/CS477/papers/Weiser-SciAm.pdf
Worch, E. A., Li, L., & Herman, T. L. (2012). Preservice Early Childhood Teachers' Self Efficacy and Outcome Expectancy for ICT Integration. Science Instruction. Education Research and Perspectives, 39(1), 90-103.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Jon Hoem, Gro Eide
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).