The cultural schoolbag as dissensus and the relevance of art in teacher education
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4806Keywords:
pARTiciPED, The cultural schoolbag, teacher education, Teiporama, dissensusAbstract
References
Aslaksen, E., Borgen, J. S., & Kjørholt, A. T. (2003). Den kulturelle skolesekken forskning, utvikling og evaluering. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). http://hdl.handle.net/11250/280512
Atkinson, D. (2018). Art, disobedience, and ethics: The Adventure of Pedagogy. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62639-0
Avdeling for lærerutdanning (2022). Agdertrappa. Avdeling for lærerutdanning, Universitetet i Agder. https://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/utdanninger/grunnskolelaererutdanning/agdertrappa
Aure, V., Hylland, O. M., & Berge, O. K. (2012). Infrastruktur for kvalitet? Evaluering av Seanse - senter for kunstproduksjon. Telemarksforsking. http://hdl.handle.net/11250/2439475
Biesta, G. J. J. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko. Fagbokforlaget.
Biesta, G. J. J. (2017). Letting art teach. ArtEZ Press.
Biesta, G. J. J. (2018). ‘What if? Art education beyond expression and creativity’. 11-20. I C. Naughton, G. J. J. Biesta, & D.C. Cole (Eds.), Art, Artists and Pedagogy. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315143880-2
Biesta, G. J. J. (2021). World centred education. A view for the present. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003098331
Bjørndal, C. R. P. (2004). Refleksivitet omkring forskerens påvirkning: Fra salmer til jazz i kjøkkenet. I T. Tiller (Eds.), Aksjonsforskning i skole og utdanning. (s. 117-141). Høyskoleforlaget.
Bahr, O. (2021). Den kulturelle skolesekken 20 år: Her er dens viktigste utfordringer. Periskop. http://www.periskop.no/den-kulturelle-skolesekken-20-ar-her-er-dens-viktigste-utfordringer/
Borgen, J. S., & Brandt, S. S. (2006). Ekstraordinært eller selvfølgelig? Evaluering av Den kulturelle skolesekken i grunnskolen (NIFU STEP-rapport; 5-2006). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). https://www.nifu.no/publications/966935/
Christophersen, C., Breivik, J. K., Homme, A. D., & L. H. Rykkja (2015). The Cultural Rucksack. A National Programme for Arts and Culture in Norwegian Schools. Fagbokforlaget.
Den kulturelle skolesekken Agder (2022). Teiporama. https://www.denkulturelleskolesekken.no/agder/utforsk-produksjoner-i-dks/?produksjon=6654
Gutiérrez, K. D. (2008). Developing a sociocritical literacy in the third space. Reading research quarterly, 43(2), 148-164. https://doi.org/10.1598/RRQ.43.2.3
Digranes, I. (2009). Den kulturelle skulesekken: narratives and myths of educational practice in DKS projects within the subject art and crafts. [Doktoravhandling, Arkitektur og designhøgskolen i Oslo]. Adora. http://hdl.handle.net/11250/93038
Klein, E. J., Taylor, M., Onore, C., Strom, K., & Abrams, L. (2016). Exploring inquiry in the third space: Case studies of a year in an urban teacher-residency program. The New Educator, 12(3), 243-268. https://doi.org/10.1080/1547688X.2016.1187980
Kulturtanken (2020). Årsrapport Den kulturelle skolesekken 2019 https://cdn.innocode.digital/kulturtanken/uploads/2020/11/DKS_arsrapport_2019.pdf
Kulturtanken (2021). DKS i skolen. Kulturtanken. https://www.denkulturelleskolesekken.no/dks-i-skolen/
Kulturtanken (2022). Den kulturelle skolesekken inn i lærerutdanningen. Kulturtanken. https://www.kulturtanken.no/aktuelt/2022/den-kulturelle-skolesekken-inn-i-laererutdanningen/
Kunnskapsdepartementet (2019). Strategi. Skaperglede, engasjement og utforskertrang : Praktisk og estetisk innhold i barnehage, skole og lærerutdanning. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/c8bbb637891443fea7971ba8e936bca4/skaperglede-engasjement--og-utforskertrang.pdf
Lidén, H. (2001). Den kulturelle skolesekken. Modeller for kultur-skole samarbeid, sett nedenfra. Norsk Museumsutvikling.
Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2(4), 34-46. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x
Madsen, O. J. (2018). Generasjon prestasjon. Hva er det som feiler oss? Universitetsforlaget
Maniotes, L. K. (2005). The Transformative Power of Literary Third Space. [Doktoravhandling]. University of Colorado.
Meld. St. 18 (2020-2021)). Oppleve, skape, dele – Kunst og kultur for, med og av barn og unge. Kulturdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20202021/id2839455/
Meld. St. 28 (2015–2016). Fag – Fordypning – Forståelse — En fornyelse av Kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/
NOU 2015:8. (2015). Fremtidens skole : Fornyelse av fag og kompetanser. Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon, Informasjonsforvaltning. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-8/id2417001/
Postholm, M. B. (2010). Kvalitativ metode : En innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier (2. utg.). Universitetsforlaget.
Raja, A. & Melbye, G. (2021, mai 11). Kultur for de unge. Klassekampen. https://klassekampen.no/utgave/2021-05-11/debatt-kultur-for-de-unge
Rancière, J. (2010). Dissensus. On Politics and Aesthetics (S. Corcoran, Trans.). Bloomsbury Academic.
Rancière, J. (2012). Den emansiperte tilskuer. Pax Forlag.
Rutherford, J. (1990) The Third Space. Interview with Homi Bhabha. In H. Ders (Ed.). Identity: Community, Culture, Difference. (s. 207-221). Lawerence and Wishart.
Sklovskij, V. B. (1991). Kunsten som grep. I A. Kittang (Eds.), Moderne litteraturteori : En antologi. (s. 11-25). Universitetsforlaget.
Skaalvik, E. M & Federici, R. A. (2015). Prestasjonspresset i skolen. Bedre skole, 3, 11-15. https://utdanningsforskning.no/artikler/2015/prestasjonspresset-i-skolen/
Skregelid, L. (2016) Tribuner for dissens. En studie av ungdomsskoleelevers møter med samtidskunst i en skole- og kunstmuseumskontekst. [Doktoravhandling]. Universitetet i Oslo.
Skregelid, L. (2019a) Tribuner for dissens. Ungdoms møter med samtidskunst. Cappelen Damm Akademisk.
Skregelid, L. (2019b). Dissens makes sense? Mellom motstand og mening i møter med kunst. I S. Böhnisch, & R. Eidsaa. (Eds.), Kunst og konflikt. Teater, visuell kunst og musikk i kontekst. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215032344-2019-8
Skregelid, L. (2020a). A call for dissensus in art education!. International Journal of Education Through Art, 16(2), 161–176. https://doi.org/10.1386/eta_00024_1
Skregelid, L. (2020b), Tensed possibilities: The Cultural Schoolbag as dissensus in teacher education, I H. Örtegren & A. Widén (Eds), Lärarutbildning & konstpedagogik: några nordiska nedslag (Tilde rapport nr.17 2020, s 47-60). Institutionen för estetiska ämnen. Umeå Universitet. http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1515837/FULLTEXT01.pdf
Skregelid, L. (2020c). Art in crisis and the arrival of the ‘I’. I R. Vella, Â. Saldanha, M. Maksimovic, & J. Johnston (Eds.), Art education: Conflict and connections. (64–87). InSEA Publications. https://insea.org/wp-content/uploads/2021/08/Art-Education-Conflicts-and-Connections.pdf
Skregelid, L. (2020d, september 28). Kunstens betydning og skolens rolle. Fædrelandsvennen. https://www.uia.no/nyheter/kunstens-betydning-og-skolens-rolle
Skregelid, L. (2021). Encounters with the world through cultural schoolbag workshops for teacher students. Nordic Journal of Art and Research, 10(2). https://doi.org/10.7577/information.4449
Skregelid, L. (2022a). Art keeps us in and with the world: Gert Biesta in conversation with Lisbet Skregelid. I: L. Skregelid & K. N. Knudsen (Eds.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. (s. 29-42). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.163.ch1
Skregelid, L. (2022b). Når kunsten tar over: Betydningen av kunst som overordnet prinsipp i skolen. I: L. Skregelid & K. N. Knudsen (Eds.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge (s.43-68). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.163.ch2
Solhjell, D. (1995). Kunst-Norge : En sosiologisk studie av den norske kunstinstitusjonen. Universitetsforlaget.
Soja, E. (1996). Thirdspace: Journeys to Los Angeles and other Real-and-Imagined Places. Basil Blackwell.
St.meld. nr. 8 (2007-2008). Kulturell skulesekk for framtida. Kulturdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Stmeld-nr-8-2007-2008-/id492761/
Strand, Ø. (2021, august 3). DKS trenger et felles foreldreskap. Kulturtanken. https://www.kulturtanken.no/aktuelt/2021/dks-trenger-et-felles-foreldreskap/
Tiller, T. (2004). Forpliktende forskningsfantasi. I T. Tiller (Eds.), Aksjonsforskning i skole og utdanning. (s. 13-30). Høyskoleforlaget.
Yahya, R. & Wood, E. A. (2016). Play as third space between home and school: Bridging cultural discourses. Journal of early childhood research, 15(3), 305-322. https://doi.org/10.1177/1476718X15616833
Zeichner, K. (2010). Rethinking the Connections Between Campus Courses and Field Experiences in College- and University-Based Teacher Education. Journal of teacher education, 61(1-2), 89-99. https://doi.org/10.1177/0022487109347671
Utdanningsdirektoratet. (2019), Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del-samlet/
Utdanningsdirektoratet. (2020, september 9). Den kulturelle skolesekken. Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/stotte/den-kulturelle-skolesekken/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lisbet Skregelid
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
- The author(s) must manage their economic reproduction rights to any third party.
- The journal makes no financial or other compensation for submissions, unless a separate agreement regarding this matter has been made with the author(s).
- The journal is obliged to archive the manuscript (including metadata) in its originally published digital form for at least a suitable amount of time in which the manuscript can be accessed via a long-term archive for digital material, such as in the Norwegian universities’ institutional archives within the framework of the NORA partnership.
Readers of the journal can print out the published manuscripts under the same conditions as apply to the reproduction of physical copies.