Den kulturelle skolesekken som dissens og kunstens betydning i lærerutdanningen
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4806Emneord (Nøkkelord):
pARTiciPED, Den kulturelle skolesekken, lærerutdanning, Teiporama, dissensSammendrag
Artikkelen gir et innblikk i deler av det nasjonale forskningsprosjektet pARTiciPED Empowering student teachers for cross-sectorial collaborations with The Cultural Schoolbag (TCS) in Norwegian Schools (2021-2023). Mer spesifikt vises det i artikkelen til resultater fra lærerskolestudenters deltakelse i Den kulturelle skolesekken workshopen Teiporama av den svenske kunstneren Sandra Norrbin. Forskning knyttet til Teiporama utgjør en del av en av arbeidspakken Lab for initiating dissensus and exploring the edges in between art and education ved Universitetet i Agder (UiA). Delundersøkelsens foreløpige resultater gir anledning til å diskutere betydningen av å konfrontere lærerskolestudenter med kunst og om Den kulturelle skolesekken kan representere en produktiv forstyrrelse til dominerende forståelser av hva undervisning og pedagogikk skal være, og på den måten skape et tredje rom mellom kunst og pedagogikk.
Referanser
Aslaksen, E., Borgen, J. S., & Kjørholt, A. T. (2003). Den kulturelle skolesekken forskning, utvikling og evaluering. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). http://hdl.handle.net/11250/280512
Atkinson, D. (2018). Art, disobedience, and ethics: The Adventure of Pedagogy. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62639-0
Avdeling for lærerutdanning (2022). Agdertrappa. Avdeling for lærerutdanning, Universitetet i Agder. https://www.uia.no/om-uia/fakultet/avdeling-for-laererutdanning/utdanninger/grunnskolelaererutdanning/agdertrappa
Aure, V., Hylland, O. M., & Berge, O. K. (2012). Infrastruktur for kvalitet? Evaluering av Seanse - senter for kunstproduksjon. Telemarksforsking. http://hdl.handle.net/11250/2439475
Biesta, G. J. J. (2014). Utdanningens vidunderlige risiko. Fagbokforlaget.
Biesta, G. J. J. (2017). Letting art teach. ArtEZ Press.
Biesta, G. J. J. (2018). ‘What if? Art education beyond expression and creativity’. 11-20. I C. Naughton, G. J. J. Biesta, & D.C. Cole (Eds.), Art, Artists and Pedagogy. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315143880-2
Biesta, G. J. J. (2021). World centred education. A view for the present. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003098331
Bjørndal, C. R. P. (2004). Refleksivitet omkring forskerens påvirkning: Fra salmer til jazz i kjøkkenet. I T. Tiller (Eds.), Aksjonsforskning i skole og utdanning. (s. 117-141). Høyskoleforlaget.
Bahr, O. (2021). Den kulturelle skolesekken 20 år: Her er dens viktigste utfordringer. Periskop. http://www.periskop.no/den-kulturelle-skolesekken-20-ar-her-er-dens-viktigste-utfordringer/
Borgen, J. S., & Brandt, S. S. (2006). Ekstraordinært eller selvfølgelig? Evaluering av Den kulturelle skolesekken i grunnskolen (NIFU STEP-rapport; 5-2006). Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU). https://www.nifu.no/publications/966935/
Christophersen, C., Breivik, J. K., Homme, A. D., & L. H. Rykkja (2015). The Cultural Rucksack. A National Programme for Arts and Culture in Norwegian Schools. Fagbokforlaget.
Den kulturelle skolesekken Agder (2022). Teiporama. https://www.denkulturelleskolesekken.no/agder/utforsk-produksjoner-i-dks/?produksjon=6654
Gutiérrez, K. D. (2008). Developing a sociocritical literacy in the third space. Reading research quarterly, 43(2), 148-164. https://doi.org/10.1598/RRQ.43.2.3
Digranes, I. (2009). Den kulturelle skulesekken: narratives and myths of educational practice in DKS projects within the subject art and crafts. [Doktoravhandling, Arkitektur og designhøgskolen i Oslo]. Adora. http://hdl.handle.net/11250/93038
Klein, E. J., Taylor, M., Onore, C., Strom, K., & Abrams, L. (2016). Exploring inquiry in the third space: Case studies of a year in an urban teacher-residency program. The New Educator, 12(3), 243-268. https://doi.org/10.1080/1547688X.2016.1187980
Kulturtanken (2020). Årsrapport Den kulturelle skolesekken 2019 https://cdn.innocode.digital/kulturtanken/uploads/2020/11/DKS_arsrapport_2019.pdf
Kulturtanken (2021). DKS i skolen. Kulturtanken. https://www.denkulturelleskolesekken.no/dks-i-skolen/
Kulturtanken (2022). Den kulturelle skolesekken inn i lærerutdanningen. Kulturtanken. https://www.kulturtanken.no/aktuelt/2022/den-kulturelle-skolesekken-inn-i-laererutdanningen/
Kunnskapsdepartementet (2019). Strategi. Skaperglede, engasjement og utforskertrang : Praktisk og estetisk innhold i barnehage, skole og lærerutdanning. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/contentassets/c8bbb637891443fea7971ba8e936bca4/skaperglede-engasjement--og-utforskertrang.pdf
Lidén, H. (2001). Den kulturelle skolesekken. Modeller for kultur-skole samarbeid, sett nedenfra. Norsk Museumsutvikling.
Lewin, K. (1946). Action research and minority problems. Journal of Social Issues, 2(4), 34-46. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1946.tb02295.x
Madsen, O. J. (2018). Generasjon prestasjon. Hva er det som feiler oss? Universitetsforlaget
Maniotes, L. K. (2005). The Transformative Power of Literary Third Space. [Doktoravhandling]. University of Colorado.
Meld. St. 18 (2020-2021)). Oppleve, skape, dele – Kunst og kultur for, med og av barn og unge. Kulturdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-18-20202021/id2839455/
Meld. St. 28 (2015–2016). Fag – Fordypning – Forståelse — En fornyelse av Kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/
NOU 2015:8. (2015). Fremtidens skole : Fornyelse av fag og kompetanser. Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon, Informasjonsforvaltning. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-8/id2417001/
Postholm, M. B. (2010). Kvalitativ metode : En innføring med fokus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier (2. utg.). Universitetsforlaget.
Raja, A. & Melbye, G. (2021, mai 11). Kultur for de unge. Klassekampen. https://klassekampen.no/utgave/2021-05-11/debatt-kultur-for-de-unge
Rancière, J. (2010). Dissensus. On Politics and Aesthetics (S. Corcoran, Trans.). Bloomsbury Academic.
Rancière, J. (2012). Den emansiperte tilskuer. Pax Forlag.
Rutherford, J. (1990) The Third Space. Interview with Homi Bhabha. In H. Ders (Ed.). Identity: Community, Culture, Difference. (s. 207-221). Lawerence and Wishart.
Sklovskij, V. B. (1991). Kunsten som grep. I A. Kittang (Eds.), Moderne litteraturteori : En antologi. (s. 11-25). Universitetsforlaget.
Skaalvik, E. M & Federici, R. A. (2015). Prestasjonspresset i skolen. Bedre skole, 3, 11-15. https://utdanningsforskning.no/artikler/2015/prestasjonspresset-i-skolen/
Skregelid, L. (2016) Tribuner for dissens. En studie av ungdomsskoleelevers møter med samtidskunst i en skole- og kunstmuseumskontekst. [Doktoravhandling]. Universitetet i Oslo.
Skregelid, L. (2019a) Tribuner for dissens. Ungdoms møter med samtidskunst. Cappelen Damm Akademisk.
Skregelid, L. (2019b). Dissens makes sense? Mellom motstand og mening i møter med kunst. I S. Böhnisch, & R. Eidsaa. (Eds.), Kunst og konflikt. Teater, visuell kunst og musikk i kontekst. Universitetsforlaget. https://doi.org/10.18261/9788215032344-2019-8
Skregelid, L. (2020a). A call for dissensus in art education!. International Journal of Education Through Art, 16(2), 161–176. https://doi.org/10.1386/eta_00024_1
Skregelid, L. (2020b), Tensed possibilities: The Cultural Schoolbag as dissensus in teacher education, I H. Örtegren & A. Widén (Eds), Lärarutbildning & konstpedagogik: några nordiska nedslag (Tilde rapport nr.17 2020, s 47-60). Institutionen för estetiska ämnen. Umeå Universitet. http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1515837/FULLTEXT01.pdf
Skregelid, L. (2020c). Art in crisis and the arrival of the ‘I’. I R. Vella, Â. Saldanha, M. Maksimovic, & J. Johnston (Eds.), Art education: Conflict and connections. (64–87). InSEA Publications. https://insea.org/wp-content/uploads/2021/08/Art-Education-Conflicts-and-Connections.pdf
Skregelid, L. (2020d, september 28). Kunstens betydning og skolens rolle. Fædrelandsvennen. https://www.uia.no/nyheter/kunstens-betydning-og-skolens-rolle
Skregelid, L. (2021). Encounters with the world through cultural schoolbag workshops for teacher students. Nordic Journal of Art and Research, 10(2). https://doi.org/10.7577/information.4449
Skregelid, L. (2022a). Art keeps us in and with the world: Gert Biesta in conversation with Lisbet Skregelid. I: L. Skregelid & K. N. Knudsen (Eds.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. (s. 29-42). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.163.ch1
Skregelid, L. (2022b). Når kunsten tar over: Betydningen av kunst som overordnet prinsipp i skolen. I: L. Skregelid & K. N. Knudsen (Eds.), Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge (s.43-68). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.163.ch2
Solhjell, D. (1995). Kunst-Norge : En sosiologisk studie av den norske kunstinstitusjonen. Universitetsforlaget.
Soja, E. (1996). Thirdspace: Journeys to Los Angeles and other Real-and-Imagined Places. Basil Blackwell.
St.meld. nr. 8 (2007-2008). Kulturell skulesekk for framtida. Kulturdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/Stmeld-nr-8-2007-2008-/id492761/
Strand, Ø. (2021, august 3). DKS trenger et felles foreldreskap. Kulturtanken. https://www.kulturtanken.no/aktuelt/2021/dks-trenger-et-felles-foreldreskap/
Tiller, T. (2004). Forpliktende forskningsfantasi. I T. Tiller (Eds.), Aksjonsforskning i skole og utdanning. (s. 13-30). Høyskoleforlaget.
Yahya, R. & Wood, E. A. (2016). Play as third space between home and school: Bridging cultural discourses. Journal of early childhood research, 15(3), 305-322. https://doi.org/10.1177/1476718X15616833
Zeichner, K. (2010). Rethinking the Connections Between Campus Courses and Field Experiences in College- and University-Based Teacher Education. Journal of teacher education, 61(1-2), 89-99. https://doi.org/10.1177/0022487109347671
Utdanningsdirektoratet. (2019), Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020, Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/lk20/overordnet-del-samlet/
Utdanningsdirektoratet. (2020, september 9). Den kulturelle skolesekken. Utdanningsdirektoratet. https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/stotte/den-kulturelle-skolesekken/
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Lisbet Skregelid
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).