A knowledge-based subject with societal relevance

Rhetorical analysis of Professor Nielsen's regular column in the journal Form

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7577/formakademisk.5089

Keywords:

Liv Merete Nielsen, rhetorical analysis, the journal FORM, school subject Art and crafts, societal relevance

Abstract

Liv Merete Nielsen has worked hard and passionately to build a strong research field and excellence in design education from kindergarten to doctoral level. In this article we analyse 64 'LMN has the word', Professor Nielsen's regular column in the educational journal FORM in the period 2010–2022. Through a rhetorical analysis, we identify her fights and ambitions on behalf of the Norwegian school subject Art and crafts. Nielsen’s critique of the former school subject Forming as centred on self-expression and hostile to knowledge is clearly stated and to set a new direction becomes both a political and an academic project. A Swedish book from the 1970s is a foundation in Nielsen's work as she turns the school subject Arts and crafts into a knowlegde-based subject with social relevance. Three topoi are activated in Nielsen's regular column when she explains the contributions of the school subject to society 1) Visual competence for participation, 2) Create and demand sustainable solutions and 3) Craft competence as a basis for vocational education and everyday life. 

Author Biographies

Eva Lutnæs, Oslo Metropolitan University

Professor (PhD)

Karen Brænne, Volda University College

Associate Professor (PhD)

Bibbi Omtveit, Kunst og design i skolen

Editor for the journal FORM

References

Andersen, Ø. (1995). I retorikkens hage. Universitetsforlaget.

Aristoteles. (2006). Retorikk (T. Eide, Overs.) Vidarforlaget. (Opprinnelig utgitt ca. 330 fvt.).

Barthes, R. (1998). Retorikken. En moderne innføring i den gamle retoriske kunst. Spartacus.

Brænne, K. (2009). Mellom ord og handling: om verdsetjing i kunst og handverksfaget [Doktoravhandling, Arkitektur-og designhøgskolen i Oslo]. http://hdl.handle.net/11250/2406784

Brænne, K. (2018). Frå DesignDialog til Design Literacy: Om etablering av eit fagdidaktisk forskingsfelt innan design, kunst og handverk. FormAkademisk, 11(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.2574

Det kongelige kirke-, utdannings- og forskningsdepartement. (1996). Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen. Nasjonalt læremiddelsenter. https://www.nb.no/items/f4ce6bf9eadeb389172d939275c038bb

Dunin-Woyseth, H., & Nielsen, L. M. (2004). From Apprentice to Master: Some Notes on Educating Design Scholars and Developing design Scholarship. I L. M. Nielsen (Red.), DesignDialog – designforskning i et demokratisk perspektiv (s. 15-25). Høgskolen i Oslo. https://www.designdialog.no/_files/ugd/9bb887_3c5b899b4fb54e10a3a8045042424e5d.pdf

Fauske, L. (2016). Reforhandling av kunnskapsgrunnlag. Forskning og fagutvikling med utspring i designdidaktikk. Techne Series - Research in Sloyd Education and Craft Science A, 23(2), 50–68 . https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/1560

Kjeldsen, J. (2006). Retorikk i vår tid. En innføring i moderne retorisk teori. Spartacus.

Kjosavik, S. (2003). Fra forming til kunst og håndverk - fagutvikling og skolepolitikk 1974-1997 (HiT skrift 5/2003). Høgskolen i Telemark. http://hdl.handle.net/11250/2439167

Kunnskapsdepartementet. (2006). Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Utdanningsdirektoratet. https://www.nb.no/items/a9713c6622111b63c53947c7f01ee6f0

Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/

Kunnskapsdepartementet. (2019). Læreplan i kunst og håndverk. Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02

Kunst og design i skolen. (2022, 30.08.). Vedtekter. https://www.kunstogdesign.no/vedtekter

Lending, M. (2005). Omkring 1900. Utkast til en norsk arkitektur-historisk topikk [Doktoravhandling, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo]. https://www.nb.no/items/5735b5a8cdc752c89ac255768299c022

Lindberg, A. L. (1988). Konstpedagogikens dilemma: historiska rötter och moderna strategier [Doktorgradsavhandling]. Lund University.

Meld. St. 28 (2015-2016). Fag – Fordypning – Forståelse — En fornyelse av Kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/

Moe, E. (2021). 90 år med fokus på håndens arbeid i skolen. FORM, 55(4).

https://www.kunstogdesign.no/nyhetssaker/90-r-med-fokus-p-hndens-arbeid-i-skolen

Nielsen, L. M. (2000). Drawing and Spatial Representations: Reflections on Purposes for Art Education in the Compulsory School [Doktoravhandling, Oslo School of Architecture]. http://hdl.handle.net/11250/2623403

Nielsen, L. M. (2008). Designdidaktisk forskning i utvikling – en forskningsoversikt 1997-2007. FormAkademisk, 1(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.118

Nielsen, L. M. (2014). Debunking teacher’s resistant to teaching children to draw —a companion to citizenship for the future. Techne serien – Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 21(2), 34-42. https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/1264

Nielsen, L. M. (2019a). Fagdidaktikk for kunst og håndverk. I går, i dag, i morgen (2. utg.). Universitetsforlaget.

Nielsen, L.M. (2019b). Skolen, bildet og samfunnet – boka som la grunnlaget for utviklingen av Design Literacy. I. A. Kochum, B. Alling-Ode, & U. Lind (red.) Återkomsten. Bilden, skolan och samhället 1968-2018 (ss. 145-161). Rojal förlag.

Nielsen, L.M. (2021). LMN har ordet. 90 år i front. FORM, 55(4), 10-11.

Nielsen, L. M., & Digranes, I. (2012). Designkompetanse i et gjennomgående utdanningsløp. Techne serien –Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 19(1), 17-24. https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/394

Nielsen, L. M., & Lepperød, J. (2019). Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst og håndverk. FormAkademisk, 12(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.3629

Nordström, G. Z., & Romilson, C. (1970). Bilden, skolan och samhället. Bokförlaget Aldus/Bonniers.

NOU 2015: 8. (2015). Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-8/id2417001/

Perlic, B. (2019). Lærerkompetanse i grunnskolen. Hovedresultater 2018/2019 (Rapporter 2019/18). Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/_attachment/391015?_ts=16b93d5e508

Liv Merete Nielsen med logo for LMN har ordet i FORM

Published

2023-03-23

How to Cite

Lutnæs, E., Brænne, K., & Omtveit, B. (2023). A knowledge-based subject with societal relevance : Rhetorical analysis of Professor Nielsen’s regular column in the journal Form. FormAkademisk, 16(3). https://doi.org/10.7577/formakademisk.5089

Cited by