Et kunnskapsfag med samfunnsrelevans
Retorisk analyse av professor Nielsens faste spalte i tidsskriftet Form
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.5089Emneord (Nøkkelord):
Liv Merete Nielsen, retorisk analyse, tidsskriftet FORM, grunnskolefaget Kunst og håndverk, samfunnsrelevansSammendrag
Liv Merete Nielsen har jobbet iherdig og lidenskapelig for å bygge et sterkt forskningsfelt og en utdanning med høyt faglig trykk innen design, kunst og håndverk fra barnehage til doktorgradsnivå. I denne artikkelen analyserer vi 64 ‘LMN har ordet’, professor Nielsens faste spalte i det fagdidaktiske tidsskriftet FORM i perioden 2010–2022. Gjennom en retorisk analyse identifiseres kampsaker og ambisjoner på grunnskolefagets vegne. Nielsens oppgjør med det isolerte, individsentrerte og kunnskapssvekka formingsfaget kommer tydelig frem i hennes tekster, og blir både et fagpolitisk og akademisk prosjekt. Arven fra Sverige er et fundament i Nielsens arbeid for å utvikle skolefaget Kunst og håndverk til et kunnskapsfag med samfunnsrelevans. Gjennom tre topoi, 1) Visuell kompetanse for medvirkning, 2) Skape og kreve bærekraftige løsninger og 3) Håndverkskompetanse som grunnlag for yrkesfaglig utdanning og hverdagsliv, synliggjøres nyanser og vinklinger som Nielsen aktiverer når hun forklarer grunnskolefagets bidrag til samfunnet.
Referanser
Andersen, Ø. (1995). I retorikkens hage. Universitetsforlaget.
Aristoteles. (2006). Retorikk (T. Eide, Overs.) Vidarforlaget. (Opprinnelig utgitt ca. 330 fvt.).
Barthes, R. (1998). Retorikken. En moderne innføring i den gamle retoriske kunst. Spartacus.
Brænne, K. (2009). Mellom ord og handling: om verdsetjing i kunst og handverksfaget [Doktoravhandling, Arkitektur-og designhøgskolen i Oslo]. http://hdl.handle.net/11250/2406784
Brænne, K. (2018). Frå DesignDialog til Design Literacy: Om etablering av eit fagdidaktisk forskingsfelt innan design, kunst og handverk. FormAkademisk, 11(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.2574
Det kongelige kirke-, utdannings- og forskningsdepartement. (1996). Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen. Nasjonalt læremiddelsenter. https://www.nb.no/items/f4ce6bf9eadeb389172d939275c038bb
Dunin-Woyseth, H., & Nielsen, L. M. (2004). From Apprentice to Master: Some Notes on Educating Design Scholars and Developing design Scholarship. I L. M. Nielsen (Red.), DesignDialog – designforskning i et demokratisk perspektiv (s. 15-25). Høgskolen i Oslo. https://www.designdialog.no/_files/ugd/9bb887_3c5b899b4fb54e10a3a8045042424e5d.pdf
Fauske, L. (2016). Reforhandling av kunnskapsgrunnlag. Forskning og fagutvikling med utspring i designdidaktikk. Techne Series - Research in Sloyd Education and Craft Science A, 23(2), 50–68 . https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/1560
Kjeldsen, J. (2006). Retorikk i vår tid. En innføring i moderne retorisk teori. Spartacus.
Kjosavik, S. (2003). Fra forming til kunst og håndverk - fagutvikling og skolepolitikk 1974-1997 (HiT skrift 5/2003). Høgskolen i Telemark. http://hdl.handle.net/11250/2439167
Kunnskapsdepartementet. (2006). Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Utdanningsdirektoratet. https://www.nb.no/items/a9713c6622111b63c53947c7f01ee6f0
Kunnskapsdepartementet. (2017). Overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen. Fastsatt som forskrift ved kongelig resolusjon. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/verdier-og-prinsipper-for-grunnopplaringen/id2570003/
Kunnskapsdepartementet. (2019). Læreplan i kunst og håndverk. Fastsatt som forskrift. Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020. https://www.udir.no/lk20/khv01-02
Kunst og design i skolen. (2022, 30.08.). Vedtekter. https://www.kunstogdesign.no/vedtekter
Lending, M. (2005). Omkring 1900. Utkast til en norsk arkitektur-historisk topikk [Doktoravhandling, Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo]. https://www.nb.no/items/5735b5a8cdc752c89ac255768299c022
Lindberg, A. L. (1988). Konstpedagogikens dilemma: historiska rötter och moderna strategier [Doktorgradsavhandling]. Lund University.
Meld. St. 28 (2015-2016). Fag – Fordypning – Forståelse — En fornyelse av Kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/
Moe, E. (2021). 90 år med fokus på håndens arbeid i skolen. FORM, 55(4).
https://www.kunstogdesign.no/nyhetssaker/90-r-med-fokus-p-hndens-arbeid-i-skolen
Nielsen, L. M. (2000). Drawing and Spatial Representations: Reflections on Purposes for Art Education in the Compulsory School [Doktoravhandling, Oslo School of Architecture]. http://hdl.handle.net/11250/2623403
Nielsen, L. M. (2008). Designdidaktisk forskning i utvikling – en forskningsoversikt 1997-2007. FormAkademisk, 1(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.118
Nielsen, L. M. (2014). Debunking teacher’s resistant to teaching children to draw —a companion to citizenship for the future. Techne serien – Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 21(2), 34-42. https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/1264
Nielsen, L. M. (2019a). Fagdidaktikk for kunst og håndverk. I går, i dag, i morgen (2. utg.). Universitetsforlaget.
Nielsen, L.M. (2019b). Skolen, bildet og samfunnet – boka som la grunnlaget for utviklingen av Design Literacy. I. A. Kochum, B. Alling-Ode, & U. Lind (red.) Återkomsten. Bilden, skolan och samhället 1968-2018 (ss. 145-161). Rojal förlag.
Nielsen, L.M. (2021). LMN har ordet. 90 år i front. FORM, 55(4), 10-11.
Nielsen, L. M., & Digranes, I. (2012). Designkompetanse i et gjennomgående utdanningsløp. Techne serien –Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 19(1), 17-24. https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/394
Nielsen, L. M., & Lepperød, J. (2019). Hvorfor elever mangler kompetente lærere i Kunst og håndverk. FormAkademisk, 12(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.3629
Nordström, G. Z., & Romilson, C. (1970). Bilden, skolan och samhället. Bokförlaget Aldus/Bonniers.
NOU 2015: 8. (2015). Fremtidens skole. Fornyelse av fag og kompetanser. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2015-8/id2417001/
Perlic, B. (2019). Lærerkompetanse i grunnskolen. Hovedresultater 2018/2019 (Rapporter 2019/18). Statistisk sentralbyrå. https://www.ssb.no/utdanning/artikler-og-publikasjoner/_attachment/391015?_ts=16b93d5e508
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2023 Eva Lutnæs, Karen Brænne, Bibbi Omtveit
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).