Faglige forventninger i grunnskolefaget Kunst og håndverk
Topoi fra læreres oppgavetekster
Abstract
Gjennom vurdering settes det ord på et fag, og ordene lærerne velger viser elevene veier inn i faget. Artikkelen går nært på læreres språk i oppgavetekster fra faget Kunst og håndverk ved ungdomsskoler i 17 av Norges 19 fylker. Empirien følger av et strategisk utvalg der lærerne som deltar med oppgavetekster er utpekt av ansatte universitets- og høgskolesektoren som annerkjent for sin undervisningspraksis. Fokus er lagt på hvordan lærere formulerer forventninger til elevenes læring gjennom vurderingskriterier. I analysen søkes det etter topoi – mønster i språket som går igjen fra skole til skole. Artikkelens mandat er dobbelt, både bidra til å utvikle praksisfeltet språket om vurdering og utfordre de mønstre som kommer til syne gjennom nyere fagdidaktisk forskning. De identifiserte topoi gir et bilde av hvordan lærere tolker gjeldende læreplan om til oppgavetekster i en brytningstid der nye læreplaner er under utarbeidelse i regi av Utdanningsdirektoratet (2017-2020). Faget Kunst og håndverk har møtt kritikk for å bevege seg i en teoretisk retning, men analysen viser en tydelig prioritering av det visuelle vurderingsgrunnlaget blant lærerne. De identifiserte topoi legger fagets konvensjoner åpne for kritisk granskning og fører til en diskusjon av hvordan fire diakrone perspektiv i faget kan gjøres relevant for fremtidens kunst- og håndverksundervisning med skapende praksiser som er samfunnskritiske og relevante for elevenes livsverden
Downloads
Publicerad
Referera så här
Nummer
Sektion
Licens
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).