Kritisk design literacy i grunnskolen
Fire narrativ i utvikling av designkompetanse for bærekraft
DOI:
https://doi.org/10.7577/formakademisk.4033Emneord (Nøkkelord):
Design literacy, grunnskolenivå, kritisk refleksjon, litteraturstudie, narrativ, Kunst og håndverkSammendrag
Menneskene har med sine kreative krefter erstattet natur med kultur i et slikt omfang at en ny geologisk epoke er foreslått, antropocen. Design som disiplin bærer i seg en transformativ agenda – alltid på vei mot noe nytt. Vil utvikling av grunnskoleelevenes designkompetanse bare øke belastningen på naturen? Her er det avgjørende hvilke roller elevene tilbys gjennom utdanning, samt hvordan design forstås og praktiseres. I denne litteraturstudien settes omstilling mot et mer bærekraftig samfunn som premiss når akademiske tekster granskes. Fire narrativ peker seg ut og danner utgangspunkt for en definisjon der målet for designkompetanse på grunnskolenivå er den kritiske og skapende borger som kan nærme seg
problemer som komplekse, fremme endring gjennom egne designprosesser og møte designløsninger med spørsmål om hvordan de støtter opp under bærekraftige praksiser.
Referanser
Askeland, G. A. (2006). Kritisk reflekterende - mer enn å reflektere og kritisere. Nordisk sosialt arbeid, 26(2), 123-135. https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3037-2006-02-04
Biesta, G. J. J. (2008). Good education in an age of measurement: On the need to reconnect with the question of purpose in education. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 21(1), 33-46. https://doi.org/10.1007/s11092-008-9064-9
Biesta, G. J. J. (2010). Good education in an age of measurement: Ethics, politics, democracy. Paradigm Publishers.
Bjander, E. F. (2021, 13. mars). Mitt oppgjør med samvittigheten. NRK-Nyheter. https://www.nrk.no/klima/xl/hva-skjer-nar-jeg-klimakompenserer-hos-zalando_-1.15361309
Boehnert, J. (2015). Ecological Literacy in Design Education - A Theoretical Introduction. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 8(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.1405
Brodshaug, I. & Reitan, J. B. (2019). Networking for strengthening design literacy. Conference Proceedings of the Academy for Design Innovation Management, 2(1), 1440-1450. https://doi.org/10.33114/adim.2019.12.384
Brookfield, S. (2010). Critical Reflection as an Adult Learning Process. In N. P. Lyons (Eds.), Handbook of reflection and reflective inquiry: mapping a way of knowing for professional reflective inquiry (p. 2015-2236). Springer. https://doi.org/10.1007/978-0-387-85744-2_11
Brænne, K. (2018). Frå DesignDialog til Design Literacy: Om etablering av eit fagdidaktisk forskingsfelt innan design, kunst og handverk. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 11(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.2574
Capra, F. & Luisi. P. L. (2014). The Systems View of Life. A Unifying Vision. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1007/978-0-387-85744-2_11
Canina, M., Coccioni, E., Anselmi, L., & Palmieri, S. (2013). Designing a creativity training plan for companies. In J. B. Reitan, P. Lloyd, E. Bohemia, L. M. Nielsen, I. Digranes, & E. Lutnæs (Eds.), Design Learning for Tomorrow. Design Education from Kindergarten to PhD. Proceedings from the 2nd International Conference for Design Education Researchers vol. 4. (pp. 1907-1923). ABM-media. https://uni.oslomet.no/drscumulusoslo2013/proceedings/
Christensen, K. S., Hjorth, M., Iversen, O. S., & Blikstein, P. (2016). Towards a formal assessment of design literacy: Analyzing K-12 students' stance towards inquiry. Design Studies, 46, 125-151. https://doi.org/10.1016/j.destud.2016.05.002
Christensen, K. S., Hjorth, M., Iversen, O. S., & Smith, R. C. (2018). Understanding design literacy in middle-school education: assessing students' stances towards inquiry. International Journal of Technology and Design Education, 29(4), 633-654. https://doi.org/10.1007/s10798-018-9459-y
Cross, N. (1982). Designerly ways of knowing. Design Studies, 3(4), 221-227. https://doi.org/10.1016/0142-694X(82)90040-0
De Eyto, A. (2014). 'Growing oak trees'-education for sustainable design: Building a sustainable design literacy in undergraduate and professional designers. In K. D. Thomas & H. E. Muga (Eds.), Handbook of Research on Pedagogical Innovations for Sustainable Development (pp. 584-604). https://doi.org/10.4018/978-1-4666-5856-1.ch030
Fauske, L. B. (2016). Reforhandling av kunnskapsgrunnlag. Forskning og fagutvikling med utspring i designdidaktikk. Techne Series: Research in Sloyd Education and Craft Science A, 23(2) 50-68. https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/1560
FN-sambandet. (2021, 19. april 2021). FNs bærekraftsmål. FN-sambandet. https://www.fn.no/om-fn/fns-baerekraftsmaal
Formosa, K., & Kroeter, S. (2002). Toward design literacy in American management: A strategy for MBA programs. Design Management Journal (Former Series), 13(3), 46-52. https://doi.org/10.1111/j.1948-7169.2002.tb00318.x
Freire, P. (1970). Pedagogy of the Oppressed. Seabury Press.
Freire, P. (1999). De undertryktes pedagogikk (2. utg.). Gyldendal akademisk.
Green, M. (2014). Transformational design literacies: children as active place-makers. Children's Geographies, 12(2), 189-204. https://doi.org/10.1080/14733285.2013.812305
Hajer, M. (1995). The politics of environmental discourse. Ecological Modernization and the Policy Process. Oxford University Press.
HIOA. (2013, May). DRS // CUMULUS Oslo 2013, 14-17 May The 2nd International Conference for Design Education Researchers. Høgskolen i Oslo og Akershus. https://uni.oslomet.no/drscumulusoslo2013/
Jackson, T. (2009). Prosperity without growth: Economics for a finite planet. Earthscan Publications. https://doi.org/10.4324/9781849774338
Kunnskapsdepartementet. (2006). Læreplanverket for Kunnskapsløftet. Midlertidig utg. juni 2006. Utdanningsdirektoratet.
Kunnskapsdepartementet. (2017, 7. september). Verdier og prinsipper for grunnopplæringen - overordnet del av læreplanverket. https://www.regjeringen.no/no/dokumen¬ter/verdier-og-prinsi¬pper-for-grunnopplaringen/id2570003/
Lerner, F. (2018). Visual‐Spatial Art and Design Literacy as a Prelude to Aesthetic Growth. International Journal of Art & Design Education, 37(1), 65-73. https://doi.org/10.1111/jade.12110
Lin, X., Schwartz, D. L., & Bransford, J. (2007). Intercultural adaptive expertise: Explicit and implicit lessons from Dr. Hatano. Human Development, 50(1), 65-72. https://doi.org/10.1159/000097686
Lutnæs, E. (2015). Læringserfaringer for reflekterte forbrukere. Kritisk refleksjon og systemorientert design. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 8(3). https://doi.org/10.7577/formakademisk.1433
Lutnæs, E. (2017). Rethinking consumption culture: educating the reflective citizen. In A. Skjerven & J. Reitan (Eds.), Design for a Sustainable Culture. Perspectives, Practices and Education (pp.171-184). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315229065-13
Lutnæs, E. (2019a). Framing the concept design literacy for a general public. Conference Proceedings of the Academy for Design Innovation Management, 2(1), 1295-1305. https://doi.org/10.33114/adim.2019.01.224
Lutnæs, E. (2019b). Faglige forventninger i grunnskolefaget Kunst og håndverk: Topoi fra læreres oppgavetekster. Techne Serien - Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 26(1), 44-64. https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/2957
Lutnæs, E. & Fallingen, N. (2017). Bærekraftig utvikling gjennom skapende praksis. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 10(3). https://doi.org/10.7577/formakademisk.1825
Mannion, G. (2003). Children's Participation in School Grounds Developments: Creating a Place for Education that Promotes Social Inclusion. International Journal of Inclusive Education, 7(2), 175-192. https://doi.org/10.1080/13603110304784
Martin, R. L. (2009). The design of business: Why design thinking is the next competitive advantage. Harvard Business Press.
Mateus-Berr, R., Boukhari, N., Burger, F., Finckenstein, A., Gesell, T., Gomez, M., & Verocai, J. (2013). Social design. In J. B. Reitan, P. Lloyd, E. Bohemia, L. M. Nielsen, I. Digranes, & E. Lutnæs (Eds.), Design Learning for Tomorrow. Design Education from Kindergarten to PhD. Proceedings from the 2nd International Conference for Design Education Researchers vol. 1. (pp. 431-441). ABM-media. https://uni.oslomet.no/drscumulusoslo2013/proceedings/
Maus, I. G. (2019a). Developing design literacy for sustainability. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 12(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.1725
Maus, I. G. (2019b). Enhancing design literacy for sustainability among youth in crafts-based design education. Techne serien - Forskning i slöjdpedagogik och löjdvetenskap, 26(1), 93-108. https://journals.hioa.no/index.php/techneA/article/view/2851
Meadows, D. H., Meadows, D. L., & Randers, J. (1991). Beyond the limits: Confronting global collapse, envisioning a sustainable future. Earthscan Publications.
Meld. St. 28 (2015-2016). Fag - fordypning - forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-28-20152016/id2483955/
Melles, G., & Paixao-Barradas, S. (2019) Sustainable design literacy: Developing and piloting sulitest design module. In A. Chakrabarti (Ed.), Research into Design for a Connected World. Smart Innovation, Systems and Technologies, (vol 134). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-5974-3_47
Mezirow, J. (1990). Fostering critical reflection in adulthood: a guide to transformative and emancipatory learning. Jossey-Bass Inc.
Naturpanelet (IPBES). (2019). The global assessment report on biodiversity and ecosystem services. Summary for policymakers. https://ipbes.net/sites/default/files/2020-02/ipbes_global_ass¬ess¬ment_rep-ort_summary_for_policymakers_en.pdf
Nielsen, L. M. (2000). Drawing and Spatial Representations. Reflections on Purposes for Art Education in the Compulsory School (Vol. 2) [doctoral thesis], Oslo School of Architecture. http://hdl.handle.net/11250/2623403
Nielsen, L. M. (2013). Design Learning for Tomorrow. Design Education from Kindergarten to PhD. In J. B. Reitan, P. Lloyd, E. Bohemia, L. M. Nielsen, I. Digranes, & E. Lutnæs (Eds.), Design Learning for Tomorrow. Design Education from Kindergarten to PhD. Proceedings from the 2nd International Conference for Design Education Researchers vol. 1. (pp. i-iii). ABM-media. https://uni.oslomet.no/drscumulusoslo2013/proceedings/
Nielsen, L. M. (2019). Skolen, bildet og samfunnet - boka som la grunnlaget for utviklingen av Design Literacy. I A. Kockum, B. Alling-Ode, & U. Lind (Red.), Återkomsten. Bilden, skolan och samhället 1968-2018 (ss. 145-161). Rojal förlag.
Nielsen, L. M., Aksnes, D., Reitan, J. B., & Digranes, I. (2005). Multidisciplinary Design Curricula from Primary to University Level. In P. Rodgers, L. Brodhurst, & D. Hepburn (Eds.), Crossing Design Boundaries. Proceedings of the 3rd Engineering & Product Design Education International Conference, 15-16 September 2005, Edinburgh, UK. (pp. 389-394). Taylor & Francis.
Nielsen, L. M., & Brænne, K. (2013). Design literacy for longer lasting products. Studies in Material Thinking, 9(1), 1-9. http://www.materialthinking.org/papers/125
Nielsen, L. M., Brænne, K., & Maus, I. G. (2015). Design Learning for Tomorrow - Design Education from Kindergarten to PhD. FormAkademisk - forskningstidsskrift for design og designdidaktikk, 8(1). https://doi.org/10.7577/formakademisk.1409
Nielsen, L. M., Lutnæs, E., Porko-Hudd, M., Bravo, Ú., Cortés, C., Almendra, R.A., & Bohemia, E. (2019). Track 6.b Introduction: Design Literacy enabling Critical Innovation Practices. Conference Proceedings of the Academy for Design Innovation Management, 2(1), 1291-1294. https://doi.org/10.33114/adim.2019.6b
Orr, D. W. (1992). Ecological literacy: Education and the transition to a postmodern world. State University of New York Press.
Pacione, C. (2010). Evolution of the mind: a case for design literacy. Interactions, 17(2), 6-11. https://doi.org/10.1145/1699775.1699777
Pacione, C. (2019). A Framework to Accelerate Universal Design Literacy. Conference Proceedings of the Academy for Design Innovation Management, 2(1), 1318-1335. https://doi.org/10.33114/adim.2019.03.479
Poggenpohl, S. H. (2008). Design Literacy, discourse and communities of practice. Visible language, 42(3), 213-236.
Rahimi, F. B., & Kim, B. (2019). The role of interest-driven participatory game design: considering design literacy within a technology classroom. International Journal of Technology and Design Education, 29(2), 387-404. https://doi.org/10.1007/s10798-018-9451-6
Sachs, J., Schmidt-Traub, G., Kroll, C., Lafortune, G., Fuller, G., & Woelm, F. (2020). The Sustainable Development Goals and COVID-19. Sustainable Development Report 2020. https://doi.org/10.1017/9781108992411
Simon, H. A. (1969). The sciences of the artificial. MIT Press.
Simpson, Z., & Bhamjee, M. (2019). Shifting design literacy practices in mechanical engineering: Multimodal social semiotic analysis of first and final year design reports. In B. Kloot. Proceedings of the 8th Research in Engineering Education Symposium, REES 2019 - Making Connections, (pp. 520-529).
Soini, K., & Birkeland, I. (2014). Exploring the scientific discourse on cultural sustainability. Geoforum, 51, 213-223. https://doi.org/10.1016/j.geoforum.2013.12.001
Stegall, N. (2006). Designing for Sustainability: A Philosophy for Ecologically Intentional Design. Design Issues, 22(2), 56-63. https://doi.org/10.1162/desi.2006.22.2.56
Sterling, S. (2001). Sustainable education: Re-visioning learning and change. Green Books for the Schumacher Society.
Stornaiuolo, A. (2015). Literacy as Worldmaking. Multimodality, creativity and cosmopolitanism. I J. Rowsell & K. Pale (Eds.), The Routledge Handbook of Literacy Studies (pp. 561-572). Routledge.
UNESCO. (2005). United Nations Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014): International Implementation Scheme. http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001486/148654e.pdf
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Eva Lutnæs
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
- Forfatteren(e) beholder sin opphavs- og kopieringsrett til eget manuskript, men gir tidsskriftet varig rett til 1) å fremføre manuskriptet for offentligheten i den opprinnelig publiserte digitale form, og 2) å registreres og siteres som første publisering av manuskriptet.
- Forfatteren må selv forvalte sine økonomiske kopieringsrettigheter overfor eventuell tredjepart.
- Tidsskriftet gir ingen økonomisk eller annen kompensasjon for innsendte bidrag, medmindre det er gjort særskilt avtale om dette med forfatteren(e).
- Tidsskriftet plikter å arkivere manuskriptet (inklusive metadata) i den opprinnelig publiserte digitale form, i minst ett dertil egnet åpent tilgjengelig langtidsarkiv for digitalt materiell, som for eksempel i de norske universitetenes institusjonsarkiv innen rammen av NORA-samarbeidet.
- Lesere av tidsskriftet kan ta utskrift av de fremførte manuskriptene under samme betingelser som gjelder ved kopiering av fysiske eksemplar. Dette innebærer at masseframstilling av fysiske eksemplar, eller framstilling av eksemplar for kommersielle formål, ikke er tillatt uten etter avtale med forfatteren(e).