Hjemmeverkstedet og endrede vilkår for kunnskapsutvikling i kunst- og håndverksfaget
DOI:
https://doi.org/10.7577/TechneA.4555Abstract
Den heldigitale undervisnings- og læringssituasjonen som brått oppstår under pandemien i 2020 gir unike rammer for empiri-innsamling i fagområder som til vanlig har fysiske artefakter og kroppslig nærvær som forutsetninger for kunnskapsproduksjon. Fagmiljøene ved Musikk og Kunst og håndverk ved to lærerhøgskoler i Norge henter empiri fra denne spesielle undervisningssituasjonen etter at studenter, fagansatte og sensorer har erfart 4 måneder med stengte campus. Koronaundersøkelsen er publisert som notat i HVLs skriftserie (Brænne, Sømoe, Solstad, & Espeland, 2022). I denne artikkelen blir resultater spesifikt hentet fra kunst og håndverksmiljøet videre bearbeidet og drøftet. Det empiriske materiale omfatter her tre fokusgruppeintervju med studenter og fagansatte. Analysen er gjort etter inspirasjon fra analysemetoden meningsfortetting (Kvale, Brinkmann, Anderssen, & Rygge, 2015). Undersøkelsen søker svar på om, og eventuelt på hvilken måte, fysiske vilkår endrer fagets innhold slik det erfares av fagansatte og studenter. Respondentenes erfaringer med koronastengingen gjør verkstedfellesskapets betydning som læringsarena mer synlig. Dette blir blant annet drøftet med utgangspunkt i Bernstein (2000) sitt skille mellom prestasjons- og kompetansemodellen for rekontekstualisering av kunnskap i pedagogiske praksiser.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Karen Braenne, Kjetil Sømoe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).