Fagtradisjoner, faglige synteser og fagdiskurs
Abstract
Denne artikkelen fokuserer på at oppmerksomheten i undervisningen kan ha ulike omdreiningspunkt om danner pedagogiske og faglige tradisjoner. Den dialektiske forståelsesstrukturen som anvendes er, har en disiplinorientert tradisjon og en individorientert tradisjon. Oppfatningen innebærer at det også innes en tredje tradisjon som syntetiserer og videreutvikler de to øvrige. Denne har etter min mening fått for lite oppmerksomhet i den faglige diskurs. Innen allmenndidaktikken er den derimot allment jent. Artikkelen er skrevet ut fra bildepedagogisk posisjon, men faglige forståelser her, kan også gjelde designområdet. I denne teksten har flere problemstillinger vært aktuelle. Hvordan arter disse gdidaktiske tradisjoner seg ut fra en dialektisk forståelseshorisont, og hva kan den syntetise-rende tradisjonen innen generell didaktisk forståelse tilføre vår nåtidige fagdidaktiske diskurs?
Nøkkelord: Fagtradisjoner, formgivingsfag, Kunst og håndverk, Skjervheim, Klafki og Dewey.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).