Fagpreferanser i skolen med vekt på kjønn og intelligens
Abstract
FI artikkelen presenteres og drøftes en undersøkelse som handler om elevers holdninger til estetiske fag generelt og faget forming spesielt. Undersøkelsen viser at faget forming i 1968 omfatter ulike områder som elever reagerer ulikt på, her systematisert som tegning og sløyd/håndarbeid. Mens sløyd/håndarbeid følger samme profil som faget kroppsøving ved at det er godt likt i alle evnegrupper og hos begge kjønn, har tegning en preferanseprofil som er lik holdningen til matematikk. Det vil si at fagholdningen e varierer med elevenes intelligens. Dette funnet er bakgrunnen for at denne artikkelen skrives, som en utfordring til dagens grunnforskere. Er det en felles kreativ intelligens som ligger til grunn i begge disse fagene, som gjør at noen mestrer mens andre ikke mestrer disse fagene? Og i fortsettelsen :Er det innebygget i denne form for viten didaktiske utfordringer som kan aktualiseres i dagens innholdsdebatt i faget kunst og håndverk? Artikkelen er et bidrag til å rette oppmerksomheten mot elevperspektive t i den fagdidaktiske diskurs.
Fordi elevers holdninger til skolefag forventes å være en faktor i deres motivasjon for læring, gir det viktig fagdidaktisk innsikt når enkelte fag skiller seg ut som fag der holdningene følger elevenes evnenivå. Og vi spør: Er det slik det må være i dag – og gjelder dette også estetiske fag - eller?
Målet med denne artikkelen er å dokumentere elevholdninger tilbake i tid, både for å kartlegge sider ved en historisk periode, og for å bruke kunnskapen i en fagdidaktisk diskurs i dag, der spørsmålet om den skapende dimensjonen i faget og betydningen av fagets positive status i alle elevgrupper er en utfordring.
Nøkkelord: fagpreferanse, sløyd, håndarbeid, tegning, intelligens, kreativitet, fagdidaktikk
Fordi elevers holdninger til skolefag forventes å være en faktor i deres motivasjon for læring, gir det viktig fagdidaktisk innsikt når enkelte fag skiller seg ut som fag der holdningene følger elevenes evnenivå. Og vi spør: Er det slik det må være i dag – og gjelder dette også estetiske fag - eller?
Målet med denne artikkelen er å dokumentere elevholdninger tilbake i tid, både for å kartlegge sider ved en historisk periode, og for å bruke kunnskapen i en fagdidaktisk diskurs i dag, der spørsmålet om den skapende dimensjonen i faget og betydningen av fagets positive status i alle elevgrupper er en utfordring.
Nøkkelord: fagpreferanse, sløyd, håndarbeid, tegning, intelligens, kreativitet, fagdidaktikk
Downloads
Publicerad
2014-04-15
Referera så här
Halvorsen, E. M. (2014). Fagpreferanser i skolen med vekt på kjønn og intelligens. Techne serien - Forskning i slöjdpedagogik och slöjdvetenskap, 21(1). Hämtad från https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/587
Nummer
Sektion
Artiklar
Licens
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).